Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vinnande koncept

Grundplåten till nya Peugeot 308 är ungefär likadan som till föregångaren 307. Liksom till koncernsyskonet Citroën C4. Och varför ändra mer än nödvändigt på ett vinnande koncept? Ändå har tillverkarna lyckats få bilen att växa. Det märks mest på bredden.

Foto:

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-04-03 11:07

Peugeot 307 blev rena rama framgångssagan för PSA-koncernen - sedan starten 2001 har den levererats i över 3,2 miljoner exemplar. Så det var säkert med stor vånda de franska konstruktörerna började utveckla efterföljaren.
För säkerhets skull använde de samma ledord: kul, komfortabel och konkurrensduglig.
Och visst är den nya bilen lika underhållande att köra som den gamla. Plus att den har blivit rymligare och framför allt tystare. Peugeot har klämt in mer än 70 kilo extra isoleringsmassa i den nya bilen och plastmaterialen känns ett snäpp mer påkostade.

Motorer från BMWPeugeot fortsätter att storsatsa i det här segmentet som fortfarande kallas Golfklassen fastän det var länge sedan Volkswagen regerade här. Det bekräftas av att de erbjuder inte mindre än tio olika drivlinor till 308:an. Bland annat tre högteknologiska bensinmotorer som Peugeot har utvecklat tillsammans med BMW. I vår provbil sitter den mest kraftfulla av dessa - en direktinsprutad 1,6-litersmotor med twinscroll-turbo.
De franska dieselmotorerna, som redan är hyllade, kommer nu också att kunna köras med 30 procent inblandning av biodiesel. I vår kommer också en 1,6-litersdiesel som klarar de svenska miljöbilskraven. Peugeot 308 kommer dessutom snart med världens första serieproducerade dieselhybrid!
Fem av motorvarianterna är kopplade till femstegade manuella växellådor medan den starkaste 2,0-litersdieseln förses med en sexväxlad låda. Även två automater är aktuella - den mer avancerade transmissionen har Porsches Tiptronic-system. Dessutom är en elektroniskt växlad manuell låda på väg.

Fler modellerI Euro NCAP:s krocktest fick Peugeot 308 fem stjärnor vilket är högsta betyg. Dessutom fick den fyra av fem stjärnor för skyddet av barn i bilen. Och bilens front är så pass "mjuk" att den gav tre av fyra stjärnor för skyddet av fotgängare.
Än så länge finns Peugeot 308 i tre- och femdörrarsversioner men fler varianter är på gång. I sommar kommer en kombi och längre fram lanseras både SW- och CC-modeller.
Om du väljer premiummodellen så får du dessutom det väldiga panoramaglastaket som ger bilen en glasad yta på sammanlagt 4,86 kvadratmeter. Det känns nästan som att åka cabriolet.
Priset har varit ett av Peugeots starkaste vapen. Nya 308:an börjar på 159 000 kronor och då får du tre dörrar och en 120-hästars bensinmotor.
Minsta dieselmotorn gör dessvärre bilen 18 000 kronor dyrare, men i övrigt är det ett bättre val.

Teknisk fakta om Peugeot 308
Du har hämtat texten felaktigt!!
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med direktinsprutning, 1 598 cm3, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo. Effekt 150 hk (110 kW) vid 5 800 varv/min, vridmoment 240 Nm vid 1 400 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 428, bredd 182, höjd 150, axelavstånd 261 cm. Tjänstevikt 1 402 kg. Maxlast 424 kg. Bagage 348-1 201 liter. Släpvagnsvikt 1 650 kg. 

Peugeot 308 1,6 Turbo
Pris: 173 900 kronor
Bränsleförbrukning: 7,15 liter/100 kilometer

Utsläpp CO2: 167

EKONOMI ++++ Anständiga driftskostnader. Bra andrahandsvärde.
SÄKERHET +++++ Toppresultat i EuroNCAP.
KOMFORT ++++ Hög åkkomfort. Mycket lågt ljud i kupén.
KÖREGENSKAPER +++ Bra prestanda. Rolig att köra.
MILJÖ +++++ Relativt låg förbrukning. Diesel bättre miljöval.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:
Citroën C4 2,0i, VW Golf TSi, Ford Focus 2,0, Seat Altea 1,8 TSi

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om