Varken miljöbil eller fyrhjulsdrift
Någon miljöbil är det inte, trots att Volvo har gett den beteckningen Drive. Och den är inte heller fyrhjulsdriven trots att den heter XC70, Cross Country. Beställer du bilen i dag får du den inte ens med den motor som sitter i vår provbil. Den har utgått. Rena lurendrejeriet alltså? Nja, det finns faktiskt förklaringar.
Så länge väglaget är bra och underlaget något sånär jämt klarar sig Volvo XC70 Drive med enbart framhjulsdrivning.Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Medan Volvos fyrcylindriga 1,6- och 2,0-litersdieslar är utvecklade av franska PSA är den femcylindriga 2,4-litersmaskinen i provbilen helsvensk och skapad i Skövde. Och därifrån kommer också den motor som redan i höst ersätter den här dieseln.I grunden är det samma femcylindriga maskin men med mindre cylindervolym (1984 kubikcentimeter), lite vassare elektronik och något lägre bränsleförbrukning. Därmed blir också koldioxidutsläppet något lägre. Men det innebär också färre hästkrafter. 163 i stället för 175. Och fortfarande ligger den långt ifrån miljöbilsgränsen.Den nygamla motorn kommer att få beteckningen D3 vilket vittnar om att siffran inte längre ger besked om antalet cylindrar, nu handlar det i stället om motoreffekt. Volvo har under åren blivit något av en expert på att trassla in sig i modellbeteckningar och det ska bli intressant att se hur länge det här funkar.Ingen större skillnad
Att köra framhjulsdrivna XC70 skiljer sig egentligen inte alls från att köra den fyrhjulsdrivna versionen, av den enkla anledningen att även den sistnämnda så här års och på vanlig torr sommarväg driver enbart på framhjulen. Bakhjulen börjar nämligen jobba först om framhjulen tenderar att tappa greppet. Ger man sig inte ut i terrängen så uppstår den situationen i princip bara vid vattenplaning. Och så på vintern, förstås. Men då är skillnaden stor.Framhjulsdrivna XC70 har bara en enda fördel gentemot en vanlig V70 när underlaget blir bökigt - den har högre markfrigång. Och så ger den längre fjädringsvägen och de rejäla däcken lite bättre komfort. Frågan är om det är skäl nog för att välja en Cross Country som inte är en Cross Country.