Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vackrast och säkrast

Nyligen blev den utsedd till världens vackraste bil och redan för sju år sedan utsågs den till världens säkraste bil. Renault Laguna var nämligen den allra första bil som fick maximala fem stjärnor av Euro NCAP. Däremot har kvalitetsbetygen varit usla. Nu är en helt ny upplaga här, som fransmännen lovar ska fungera bättre.

Just kombimodellen av nya Renault Laguna utsågs nyligen till världens vackraste bil. Både på utsidan och på insidan.

Just kombimodellen av nya Renault Laguna utsågs nyligen till världens vackraste bil. Både på utsidan och på insidan.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-02-20 13:15

Redan i mars 2001 fick Renault Laguna fem stjärnor av Euro NCAP och blev därmed alltså först att få maximal utdelning vid det europeiska krocktestet. Sedan har Renault hela tiden legat i framkant i fråga om krocksäkerhet och helt nya Laguna fick förstås också fem stjärnor. Nästan med råge. 36 av 37 möjliga poäng (nya Volvo V70 fick totalt 34).
Dessutom fick bilen fyra stjärnor för barnsäkerhet och två stjärnor för fotgängarskyddet.
Sverige är ju kombilandet nummer ett och den här versionen av nya Laguna, som Renault kallar Sport Tourer, blir säkert bästsäljaren. Men det är svåra konkurrenter i den här klassen, främst Ford Mondeo kombi och VW Passat Variant. Men svensken är också beredd att lägga till några tusenlappar för att få en Volvo V70, så Renault lär få slåss om varenda kund.
KvalitetsproblemRenault Laguna måste också slåss mot ett skamfilat kvalitetsrykte. När kvalitetsinstitutet JD Powers i fjol kollade vad Laguna-ägarna tyckte om sin bil visade sig besvikelsen vara stor.
Nu lovar Renault att det har blivit rättning i leden och att grejerna ska hänga ihop bättre.
I Sverige är också skilsmässan från Volvo Personvagnar klar och Renault måste stå på egna ben. Frågan är hur det påverkar service och andrahandsvärde.
Vår provbil har en 2-liters bensinmotor på 140 hk men till Sverige kommer också en turboladdad version på 170 hk, plus en 2-liters diesel på 150 hk. Jo, det finns också en instegsmodell med en 1,6-liters bensinmotor på 110 hk. Och med tiden kommer en V6-motor, som utvecklats tillsammans med Nissan.
Däremot tar den svenske importören inte in lilla 1,5-litersdieseln, som fransmännen kallar ”miljömotor”. Den saknar nämligen partikelfilter.
Sexstegad manuell låda är standard. Men den är inte särskilt rolig. Automat med lika många steg kostar 12 000 kronor extra.
Tyst och mjukFranska bilar är kända för att rulla tyst och mjukt. Och det gör även nya Laguna, om man nöjer sig med 16-tumshjul. Sittkomforten är kanske inte lika imponerande.
Förarplatsen är okay även om jag inte alls gillar alla rattar och knappar mellan framsätena. Hur många kör i diket medan de håller på och tragglar med detta?
Sen svor jag ve och förbannelse över att vindrutetorkarna inte gick att vika ut till natten, när det föll blötsnö och SMHI utlovade frysgrader. Mycket riktigt var de rejält fastfrusna morgonen därpå.
Just då kändes nya Renault Laguna kombi rätt iskall - återstår att se var spekulanterna tycker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om