Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Undanröjer alla tvivel

En sportcoupe med dieselmotor? Fullständigt otänkbart för bara några år sen. Men Audi TT undanröjer alla tvivel. Bäst av allt - bilen drar bara en dryg halvliter per mil.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2010-04-07 03:00
Jovisst, det finns många sportbilar som klår Audi TT 2,0 TDI Quattro både i acceleration och i toppfart. Från stillastående till 100 kilometer i timmen behöver den 7,5 sekunder och fortare än 226 kilometer i timmen ska den enligt fabriksuppgifterna inte gå. Men poängen med en sportbil är väl ändå att den ska ge en genuin körupplevelse redan från start? Inte enbart när livet och körkortet är i fara?!Så om det här nu inte är världens snabbaste fyrhjulsdrivna sportcoupe så är det i alla fall världens bränslesnålaste och en av de allra roligaste. Åtminstone om vi snackar bilar med GTI-prestanda.Helt ny TT
Det är faktiskt ett dussin år sen Audi TT gjorde entré i bilvärlden och blev en omedelbar succé - trots att den inledningsvis drabbades av en del otäcka olyckor vilket tvingade fabriken att komplettera bilen med en liten vinge bak. Flera entusiastiska TT-förare körde nämligen så fort att bilen helt enkelt blev luftburen.2006 kom en helt ny TT-modell. Ett generationsskifte som gick ganska spårlöst förbi, förmodligen för att det var så skickligt gjort. Trots att nästan allt är nytt i bilen så är alla gener från föregångaren intakta. Men ställer du bilarna bredvid varandra är ingenting likadant. Inte ens måtten.Och spoilern bak, som ska se till att bilen inte lyfter i hög fart, poppar upp automatiskt och först vid 120 kilometer i timmen.Stark nästan från start
I fjol överraskade så Audi med att utöka motorprogrammet till TT-modellen med en 2,0-liters diesel! Helgerån? Inte alls, den funkar perfekt i den här lilla nöjesmaskinen. Motorn, som känns igen från flera andra modeller inom VW-gruppen, har en flack vridmomentkurva som når sin topp redan vid 1 750 varv per minut och som inte vänder nedåt igen förrän vid 2 500 varv per minut. Det finns alltså massor av kraft där man som förare helst vill ha den. Audi TT 2,0 TDI finns bara med manuell sexstegad växellåda men momentet i motorn gör att man utan större förlust kan hoppa över var och varannan växel.Trots att dagens Audi TT är större än ursprungsmodellen så är det fortfarande en bil för bara två. Baksätet är löjligt litet och obekvämt. Men fram sitter jag utmärkt - ständigt grubblande över hur konstruktörerna bakom detta lilla ekipage lyckats avskärma dieselknattret så effektivt och göra det som finns kvar riktigt mulligt.

BETYG:
4 av 5 RESULTAT: 41 av 50 poängALLMÄNT 9 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 445Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) Släp ej tillåtetDrivning 4x4Växlar M6Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/dieselMaxlast (kg) 325PRESTANDA 7 av 8 poängEffekt (hk) 170Vridmoment (Nm/varv) 350/1 7500-100 km/t på (sek) 7,5Vändcirkel (m) 11,4KOMFORT 8 av 10 poängFällbart ryggstöd bak JaStällbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 290-700Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET
8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 4Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 3 av 4 poängCO2 (g/km) 139Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,3EKONOMI 6 av 8 poängPris på gatan (kr) 365 700Skatt (kr) 2 976Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 4 334Strålkastare (kr, komplett) 5 209 (xenon)PLUSStark och snål motor. Underhållande köregenskaper. Bra andrahandsvärde.MINUSBaksätet i princip oanvändbart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om