Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tuff miljövän

Snömannen Yetis senaste släkting är snäll mot miljön. Men inte alls så tuff som den ser ut. Blir terrängen för svår får den nog ta hjälp av ett syskon.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-04-20 03:00

Skoda Yeti byggs på en mix av chassidelar och drivlinor som hämtats från moderbolaget Volkswagens lagerhyllor. Motorer, växellådor, hjulupphängningar, elektronik och fyrhjulsdrivning...

Fast i den här varianten, Yeti Greenline, har man hoppat över det sistnämnda. Den krafsar bara med framhjulen. Men svenska Haldex, som levererar huvudkomponenterna till systemet för fyrhjulsdrivning, sörjer nog inte allt för mycket. Volkswagen, där Skoda ingår, är fortfarande deras allra största kund.

Fler vill ha miljöbil
Med drivning på bara två hjul, högre utväxling, en ekonomintrimmad 1,6-liters dieselmotor på 105 hästar och start/stopp-system tar Yeti Greenline sig under den svenska miljöbilsgränsen. På målsnöret.

När Skoda Yeti visades första gången, som konceptbil på salongen i Genève 2005, var den lite kantigare än produktionsbilen, som lanserades fyra år senare. Men med generösa utrymmen och intelligent disposition - och fortfarande med en lite uppkäftig design - blev Yeti väl mottagen vid premiären 2009. Den flexibla inredningen och det lättlastade bagageutrymmet med öglor och lastförankringskrokar gör bilen både familjevänlig och användbar i jobbet.

Baksätet kan inte bara fällas utan också flyttas i sidled. Och den som behöver en skåpbil kan lyfta ur baksätet helt och hållet.

Buller från hjulen
De flesta köparna har hittills valt Skoda Yeti med fyrhjulsdrivning, men för att möta en ökad efterfrågan på miljöbilar, inte minst från tjänstebilskunderna, plockade konstruktörerna i Mlada Boleslav i höstas ihop den här Greenline-versionen.

Utseendemässigt syns ingen skillnad alls, jämfört med den fyrhjulsdrivna upplagan, bortsett från det lilla Greeline-emblemet, och vid vanlig vardagskörning känns heller ingen större skillnad. Motorn är aningen tröttare än den diesel som annars erbjuds och som är på 2,0 liter, men det kompenseras nästan fullt ut av en lägre tjänstevikt.

En DSG-växellåda hade suttit som en smäck, men finns inte att få till Yeti Greenline. Den ger en viktökning på cirka 30 kilo vilket skulle tippa bilen över miljöbilsgränsen.

218 500 kronor kostar den enklaste versionen av Yeti Greenline. Närmast jämförbara Yeti med fyrhjulsdrivning, med 110-hästars diesel, kostar 241 000 kronor. Det ska nog till ytterligare några tuffa vintrar för att den merkostnaden ska kännas motiverad.


ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp

Växlar: 5-stegad manuell

Tjänstevikt: 1 461 kg

Maxlast: 494 kg (preliminärt)

Max släpvagnsvikt: 1 400

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 218 500 kr

Skatt: 1 168 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti


SÄKERHET
Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,46 l/mil

CO2-utsläpp: 119 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 510-1 760 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk


PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 176 km/t

Effekt: 105 hk vid 4 400 varv/min

Vridmoment: 250 Nm vid 1 500 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 12,1 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Flexibel, rymlig och lättlastad. Miljöbilsklassad.

MINUS

Aningen bullrig från hjulen. Snål nybilsgaranti. Lite sega prestanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om