När Ford Motor Company för tolv år sedan köpte ut personbilstillverkningen från AB Volvo oroade sig många för att den svenska klenoden skulle dras ner i ett träsk av masstillverkade bruksbilar utan finess och karaktär. Men när Ford i fjol övergav Volvo och i samma veva introducerade nya Mondeo, Galaxy och S-Max började man ana att det kanske skulle bli precis tvärtom - Ford är på väg att bli lika bra som Volvo.
Efter de första 50 milen med nya Ford Focus är jag övertygad. Den kan mäta sig med nya Volvo S60 både i fråga om köregenskaper och kvalitetskänsla. Dessutom går den att utrusta med precis alla de säkerhetssystem som Volvo erbjuder.
Förklaringen är förstås att nya Ford Focus utvecklades parallellt med Volvo S60/V60 och att båda hann bli klara innan skilsmässan.
Den största skillnaden är faktiskt priset.
Hjälp till reapris
Att Ford använder sig av en mer kundvänlig prislista märks inte minst på alla säkerhetssystem som Volvo tar rejält bra betalt för, men som Ford erbjuder, nästan allihop, till ett paketpris på 14 900 kronor!
Då ingår adaptiv farthållare med avståndsradar, automatisk broms, hel- och halvljusautomatik, döda vinkel-varnare, trötthetsvarnare, körfältsassistans och skyltläsare. Det sistnämnda systemet läser av vägskyltarna och visar dem i bilder på instrumentpanelen.
Det går också att få gps, backkamera och ett system som automatiskt parkerar bilen när den hittat en ficka som passar.
Faktum är att det i dag inte finns någon bil i den här klassen som kan utrustas med så många hjälp- och säkerhetssystem som nya Focus. Framför allt inte till de här priserna.
Dragvillig och snål
I provbilen sitter en 1,6-liters dieselmotor, utvecklad tillsammans med franska PSA, som ger 115 hästkrafter och som är imponerande dragvillig. Trots att den nöjer sig med 0,42 liter milen och med god marginal kvalar in som miljöbil. Start/stopp är standard och aktiveras när du lägger växeln i neutralläge. När du sen trampar ner kopplingspedalen så hoppar motor igång igen.
En Econetic-version som är ännu snålare kommer senare. Den släpper bara ut 99 gram koldioxid per kilometer.
Det finns kraftfullare dieselalternativ, på 140 respektive 163 hästkrafter, plus ett par bensinvarianter på 150 respektive 182 hästar, men personligen tycker jag att maskinen i provbilen är det smartaste valet.
Den känns helt enkelt rätt i en ovanligt smart bil.