Ta bussen i stället
Peugeot 308 är en av våra mest populära familjebilar. Och lägger du till bokstäverna SW i modellbeteckningen får du en högre, rymligare och mer praktiskt variant. I fjol utnämndes den till årets familjebil. Fast den påminner mer om en liten buss och finns för bensin-, etanol- och dieseldrift.
Peugeot 308 SW valdes i fjol till årets familjebil - och smartare val för en barnfamilj är svårt att finna. Foto: Rolf Gildenlöw
Foto:
Provbilen är femsitsig men för 7 000 kronor kan du få två extra säten som fyller hela bagagerummet. De kan inte fällas ned i golvet och är definitivt inte avsedda för vuxna passagerare.Men alla passagerarstolar går att lyfta ut ur bilen om du tillfälligt skulle ha behov av en skåpbil. Det ordinarie baksätet är uppdelat i tre stolar som kan flyttas individuellt både i längsled och i sidled.För att förstärka rymdkänslan är SW-modellen redan i standardutförandet försedd med ett gigantiskt glastak som flyter ihop med vindrutan och sammanlagt ger 3,2 kvadratmeter sikt mot himlavalvet. Taket är dock inte öppningsbart.Flera motoralternativ
Egentligen ska man ju inte diskutera smak, som är något högst personligt, men nog verkar det som om designavdelningen gick vilse någonstans i höjd med den mittre dörrstolpen. Gamla 307 SW är snyggare.Inne i bilen sitter dock det mesta rätt och utrymmena är väl disponerade. Flexibiliteten är redan omnämnd.1,6-litersdieseln som sitter i vår bil är lagom stark, snål, tyst och mycket dragvillig. Det bästa motoralternativet, enligt min uppfattning. Det finns en större 2,0-liters diesel i sortimentet som kostar 12 000-15 000 kronor extra plus två bensinalternativ på 120 respektive 150 hästkrafter. Till detta en 2,0-liters bioflexmotor på 140 hästar för körning på E85.Åkkomforten är på typiskt franskt manér på gränsen till för mjuk. Å andra sidan är komforten mycket hög, i alla fall fram.Provbilen har en ny växellåda med sex steg som är rappare än vad fransmännen brukar erbjuda. Automatlåda kostar 12 000-14 000 kronor.Peugeot 308 SW finns i två utrustningsnivåer: Premium och den dyrare varianten Premium+. Den enda väsentliga skillnaden dem emellan är att du får vita mätartavlor på instrumentpanelen och en förarstol med svankstöd om du väljer den lyxigare nivån.
BETYG: RESULTAT: 45 av 50 poängALLMÄNT: 9 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 570Max släpvagnsvikt (kg) 1 400Drivning FramVäxlar M6Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560Maxlast (kg) 580PRESTANDA: 8 av 10 poängEffekt (hk) 110Vridmoment (Nm/varv) 240-260/1 750CO2 (g/km) 1340-100 km/t på (sek) 12,5Vändcirkel (m) 11,1KOMFORT: 8 av 10 poängFällbart ryggstöd bak Ja (och flyttbart)Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 573/1 736Luftkonditionering ACStyrservo Elhydraulisk
SÄKERHET: 10 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 7Fästen barnstol JaSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI: 10 av 10 poängPris på gatan 194 990Skatt 2 740Bränsleförbrukning (l/mil) 0,51Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2Garantier 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (utom kat) 1 589Strålkastarglas/insats 2 188 (komplett)PLUS:Flexibel och komfortabel. Bra dieselmotor och angenäm prisbild.MINUS:Två extrastolar stjäl bagagerum. Fulare än föregångaren, eller?Tre av de vassaste konkurrenterna
Citroën Grand Picasso 1,6 HDi
205 000 kronor. Släkten är värst. Trots att Picasso är halvsyskon är 308 SW ett bättre val., 42 poäng.Opel Zafira 1,9 CDTi213 700 kronor. Baserad på Opel Vectra och börjar nu kännas lite gammal., 39 poäng.Renault Grand Scénic 1,9 dCi220 400 kronor. Alla små familjebussars moder. En helt ny modell nära förestående., 41 poäng.