Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svensktoppsidol med spritproblem

I decennier har den legat högst upp på svenskarnas topplista. Älskad av nästan alla. Men som så många andra folkkära idoler har den nu drabbats av alkoholproblem. Volvo V70 med en avslagen fyra från Ford dricker 1,3 liter sprit per mil. Vilket förfall!

Med en miljömotor under huven räknar Volvo med att V70 ska kunna behålla sin ledarposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Med en miljömotor under huven räknar Volvo med att V70 ska kunna behålla sin ledarposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-04-03 11:00

Flexifuel är Volvos grepp för att möta köparnas krav på mera miljövänliga bränslen och, inte minst, en statlig skatterabatt, fri parkering och lite andra skattesubventionerade förmåner.
Flexifuel är alltså detsamma som E85, det vill säga etanol med 15 procentig inblandning av vanlig bensin. Nästan all den etanol vi i dag använder till fordonsbränsle kommer från sockerplantager i Brasilien. Av den enkla anledningen att den som produceras i Europa är alldeles för dyr. Trots att den subventioneras med svindlande belopp från EU.
Volvo Personvagnar ville hellre satsa på gas, det berättade förre Volvo-chefen Hans-Olof Olsson för mig strax innan han slutade. Men den svenska statens prioritering av E85 satte stopp för den satsningen och för att inte tappa marknadsandelar tvingades Volvo snabbt byta fot. Gasbilarna avvecklades och i Fords lagerhyllor grävde man fram en 2,0-litersmotor som redan var klar för E85. Inte premiumklass precis, men vad gör man?

Dubbelt så långt på dieselNya Volvo V70 byggs som bekant på en koncerngemensam Ford-arkitektur som känns igen från bland annat nya Ford Mondeo, Ford Galaxy och Ford S-Max. Där snurrade också motorn som nu driver flexifuelversionen av V70. På papperet en fullt tillräcklig kraftkälla på 145 hk men i en så här pass tung bil upplevs den som ganska trött och surrig. Den kräver också högt varv för att börja leverera kraft och då låter den markant överansträngd i svensk motorvägsfart. Och hur jag än snålkör så får jag inte ner medelförbrukningen under 1,26 liter milen. Mer normal körning ger i bästa fall 50 mil på en full tank. Med Volvos egen råstarka 2,4-liters diesel (185 hk) kan jag åka 100 mil på en tank.
En sjätte växel hade kunnat ge en tystare färd men då också krävt ett mera flitigt växlande. Det går inte heller att få en automatlåda till den här motorn. Hela installationen verkar framjagad under press och det skulle inte förvåna mig om det ligger en brasklapp insmugen under motorkåpan: "härtill är jag nödd och tvungen".

Gör mindre ont?För den som mestadels åker ensam i bilen utan tung last går det absolut att leva med det här ekipaget, även om det är föga inspirerande. Men stoppa in fem personer plus tillåtna 590 kg i bagageutrymmet så börjar verkmästaren i maskinrummet knorra ordentligt.
Nå, nu är det väl inte främst för nöjets skull de flesta av oss köper bil. För många är det rent av ett nödvändigt ont. Kanske gör det då lite mindre ont om man samtidigt ger ett litet bidrag till miljön. Och får tillbaka några surt förvärvade skattekronor från staten.

Teknisk fakta om Volvo V70 2,0F
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 999 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 145 hk (107 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 190 Nm vid 4 500 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven. Framvagn med fjäderben, bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 482, bredd 186, höjd 155, axelavstånd 282, markfrigång 14 cm. Tjänstevikt 1 587 kg. Maxlast 590 kg. Bagage 555-1 600 liter. Släpvagnsvikt 1 500 kg.

Volvo V70 2,0F
Pris: 260 900 kronor
Bränsleförbrukning: 12,0 l/100 km

Utsläpp CO2: 197

EKONOMI ++++ Lite beroende av prisutvecklingen på E85. Högt andrahandsvärde
SÄKERHET +++++ Högsta betyg hos Euro NCAP.
KOMFORT ++++ Stolar och förarplats i världsklass. Surrig motor.
KÖREGENSKAPER ++++ Slö motor. Trygg att köra.
MILJÖ +++++ Miljöbilsklassad.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:
Saab 9-5 Kombi, Ford Mondeo, Audi A6 Avant, Mercedes E200.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om