Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svävar inte som originalet

Trots att bokstavskombinationen DS i modellbeteckningen anspelar på Citroëns klassiska DS-modeller från 1950-talet så är nykomlingen DS3 definitivt ingen retrobil. Även om den ser kul ut med sin lite udda design och olika färgkombinationer. Av gamlingens nästan svävande åkkomfort finns inte ett spår.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2010-11-03 03:00
DS är faktiskt ingen kryptisk förkortning utan en liten fransk ordlek. I talspråk blir det "déesse" vilket betyder gudinna. Och säkert kände man sig som en gudinna i baksätet på en DS19 eller DS20 när den svävade fram på sin gashydrauliska fjädring. Bilen var full av ny och banbrytande teknik och hade exempelvis strålkastare som svängde med rattrörelserna - det som konkurrenterna introducerar först nu. Mer än 50 år senare!Det är länge sedan Citroën var teknikledande och bröt ny mark och nya DS3 är inte ens först med tvåfärgad kaross. Men det är en modern, kaxig och för sin storlek förhållandevis rymlig bil. Dessutom underhållande att köra.Olika färger
Idén med den avvikande färgen på tak och ytterspeglar har man snott från Mini. Och apropå Mini så sitter det likadana motorer i Mini Cooper S och Mini Clubman som i Citroën DS3 - BMW och PSA bygger nämligen de här bensinsnurrorna på 1,6 liter i ett gemensamt och mycket framgångsrikt motorprojekt.Motorn finns med flera olika effektuttag. I provbilen sitter en 150-hästarsmaskin som väl tillgodoser kraven på både prestanda och driftekonomi.Samma maskin finns med 120 hästkrafter och till detta kommer förstås ett par dieselalternativ på 90 respektive 110 hästar. Den sexväxlade manuella lådan är så nära perfektion som bara det går. Vem kunde tro detta om en fransk bil för, säg, tio år sedan?Bra sittkomfort
Sittkomforten klår det mesta i klassen. Här når DS3 i alla fall delvis upp till föregångaren. Men själva chassiet blir stötigt på dåligt underlag och drar lite vanära över varumärket DS. Minns dåtidens reklamslogan - "ni flyger inte, det bara känns så".DS3 har till skillnad från basbilen C3 bara två dörrar, men det går ändå rätt bra att krångla sig in i baksätet. Men rymligt och bekvämt? Nej, det kan man inte säga.Citroën kommer förstås att spinna vidare på DS-tråden. Det kommer så småningom både en DS4 och DS5, som alltså blir lite mera spännande och lyxiga versioner av C4 och C5. Fast så spännande som originalet, den klassiska DS-modellen, blir de nog aldrig.

BETYG:
3 av 5RESULTAT: 38 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10 poängTjänstevikt (kg): 1 240Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 150/1 150Drivning: FramVäxlar: M6Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 598/BensinMaxlast (kg): 357PRESTANDA 6 av 8 poängEffekt (hk): 150Vridmoment (Nm/varv): 240/1 4000-100 km/t på (sek): 7,3Vändcirkel (m): 10,4KOMFORT 7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak: 60/40Ställbar ratt: Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 285-737Luftkonditionering: ACStyrservo: Elektrisk
SÄKERHET
8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/krockgardiner: 6Fästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Nej/NejMILJÖ 3 av 4 poängCO2 (gr/km): 155Bränsleförbrukning (l/100 km): 6,7EKONOMI 6 av 8 poängPris på gatan (kr): 204 900Skatt (kr): 1 185Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd: 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat): 4 110Strålkastare (kr, komplett): 1 832+ PLUSUnderhållande köregenskaper. Fräck design. Suverän drivlina.- MINUSOpraktisk med bara två dörrar. Citroëns berömda komfort satt på undantag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om