Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svart som synden

Prestanda som kan göra vilken bilförare som helst till syndare. Och miljöbov blir du redan när du trycker på startknappen. Ändå drivs Ford Focus RS500 av en likadan motor som sitter under huven på var och varannan svensk familjebil.

Foto: Volkswagen

Stockholm (TT Spektra)2010-10-20 03:00
Jo, det sitter faktiskt en femcylindrig motor från Volvo under huven på den här kolsvarta RS-modellen från Ford, som klår de flesta standardbilar på marknaden i dag. Om man nu kan kalla en bil som bara tillverkas i 500 exemplar för en standardbil. Det är just därför den heter RS500.Hästkrafterna är inte riktigt lika många. Men 350 stycken räcker långt och är 45 fler än i vanliga Focus RS. Även vridmomentet är höjt från 440 till 460 Newtonmeter. Motorn har fått en större laddluftkylare, en större luftfilterbox och ett vidgat främre avgasrör. Plus en förstärkt bränslepump.Det är nästan lite svårt att tänka sig att den här motorn faktiskt är drygt 20 år gammal och togs fram till Volvo 850.Påklistrad färg
På utsidan utmärker sig Ford Focus RS500 genom att vara helt klädd i svart. Även hjulen är kolsvarta. Någon annan kulör går inte att få. Även om bilen faktiskt är folierad (den mattsvarta färgen är alltså en påklistrad plastfolie) så är den svart även om du sliter bort folien. Fast blanksvart.Det som körmässigt skiljer både RS500 och vanliga RS är motorns fantastiska dragförmåga genom hela registret. Medan andra sportvagnar med trimmade maskiner måste jagas på höga varv för att ge fullt utbyte kan den här bilen "gubbköras" på höga växlar och låga varv. 50 kilometer per timme på sexans växel är inga problem.Egentligen kommer växellådan bäst till användning vid motorbromsning. Vid acceleration kan du gärna hoppa över några steg - det skjuter på för fullt ändå. I ärlighetens namn fyller en sådan här bil ingen vettig funktion. Även om den går att köra snällt och lagligt så är den hård och stötig och allmänt opraktisk. Det är ju först på en racerbana den kommer till sin rätt och hur många har tillgång till en sådan?Dessutom släpper den ut mer än dubbelt så mycket koldioxid som en Ford Focus Econetic med 1,6-liters dieselmotor.Men den som tycker att jag inte ens borde skriva om en sån här bil kan trösta sig med att det inte längre finns några att köpa. De 500 exemplar som tillverkades såldes slut på 27 minuter. Tio av dem hamnade i Sverige. Gissningsvis försvinner flera av dem in i något garage som samlarbil. Det exemplar jag lånade lämnade jag tillbaka utan minsta saknad.

BETYG:
3 av 5RESULTAT: 33 av 50 poängALLMÄNT 6 av 10 poängTjänstevikt (kg): 1 560Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): Får ej dra släpDrivning: FramVäxlar: M6Cylindrar/volym/drivmedel: 5/2 521/BensinMaxlast (kg): 305
PRESTANDA
8 av 8 poängEffekt (hk): 350Vridmoment (Nm/varv): 460/4 5000-100 km/t på (sek): 5,6Vändcirkel (m): 10,6
KOMFORT
7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak: 60/40Ställbar ratt: Höjd/längdBagageutrymme (lådliter): 385-1 247Luftkonditionering: ACCStyrservo: Elhydraulisk
SÄKERHET
8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/krockgardiner: 6Fästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Nej/NejMILJÖ 0 av 4CO2 (gr/km): 235Bränsleförbrukning (l/100 km): 9,9
EKONOMI
4 av 8 poängPris på gatan (kr): 392 990Skatt (kr): 2 385Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 5/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat): 16 780Strålkastare (kr, komplett): 4 335 (xenon)PLUSImponerande prestanda och vassa köregenskaper.MINUSDyr. Opraktisk. Höga driftskostnader. Dubbelt så stora CO2-utsläpp som Focus Econetic.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om