Subaru har alltså lämnat rallyspåren för gott efter att ha vunnit i stort sett allt som går att vinna. Nu är det racing som gäller och för att understryka det lät man den trefaldige rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen sätta nytt banrekord på Nürburgring med just den här bilen - STI Racing.
Styvare och grövre
Tekniskt sett är det en uppdaterad Subaru WRX STI som fått ny kaross med fyra dörrar. Och det var också för just fyradörrars standardbilar Mäkinen knep rekordet.
Det som skiljer WRX-bilen från Racing-versionen är ett styvare och lägre chassi med grövre krängningshämmare, hårdare bussningar och bastantare fjädrar. Plus en rad småjusteringar. En racingbil ska ju helst sitta som klistrad mot asfalten med de styrande framhjulen medan man med en rallybil snarare attackerar kurvorna med hjälp av bakvagnen.
STI Racing styr också snabbt in i böjarna och känns väldigt stabil. Även om jag anar lite understyrning när kurvan kniper åt.
Det som får upp mungiporna mest är dock den dova sången från avgaspiporna.
På fin landsväg är bilen hyggligt komfortabel men på knotiga stadsgator blir den störande stötig. Särskilt för mina stackars kompisar i baksätet.
Konkurrenterna Audi S4 Quattro och BMW 335 ix är långt mycket mera komfortabla. De erbjuder också en överlägsen kvalitetskänsla. Subarun är påträngande plastig. Därmed inte sagt att den verkliga kvaliteten är sämre än hos tyskarna. Verkligheten tyder ju snarare på att det är tvärtom.
Kräver mycket soppa
Boxermotorn på 2,5 liter måste piskas som en klassisk sportbil för att släppa loss alla 300 hästar. Alltså med mycket varv och flitigt växlande. Annars blir den lätt ovillig. Den protesterar till och med några gånger i form av motorstopp vid trafikljusen. Från förarplats kan man ställa in både motorstyrningselektroniken, differentialens bromskraft och antisladdsystemets karaktär. Sådan här aktiv körteknik kostar förstås. Bränsleförbrukningen skenar iväg på ett sätt som i dessa tider är närmast oanständigt.
En och annan spekulant tycker nog att även priset är oanständigt. 429 900 kronor för en bil som storleksmässigt hör hemma i Golf-klassen. Den som vill ha en iögonfallande vinge på bakluckan, för att hålla sig kvar på banan, får betala ytterligare 5 000 kronor.
Provbilen har dessutom metalliclack som ökar priset med ytterligare 7 000 kronor.