Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Subaru byter underlag

Impreza WRX sopade banan med med de flesta konkurrenterna i rallyskogarna. Nu heter i princip samma bil Subaru STI Racing, vilket bekräftar att man på allvar bytt grus mot asfalt.

Den ser inte allt för skräckinjagande ut, nya Subaru STI Racing, men ingen annan standardbil med fyra dörrar klår den på Nürburgring. Och det är på asfalt Subaru nu vill glänsa - tiden ute i rallyskogarna är förbi.Foto: Marko Mäkinen

Den ser inte allt för skräckinjagande ut, nya Subaru STI Racing, men ingen annan standardbil med fyra dörrar klår den på Nürburgring. Och det är på asfalt Subaru nu vill glänsa - tiden ute i rallyskogarna är förbi.Foto: Marko Mäkinen

Foto: Marko Mäkinen

Stockholm (TT Spektra)2010-12-29 03:00

Subaru har alltså lämnat rallyspåren för gott efter att ha vunnit i stort sett allt som går att vinna. Nu är det racing som gäller och för att understryka det lät man den trefaldige rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen sätta nytt banrekord på Nürburgring med just den här bilen - STI Racing.

Styvare och grövre
Tekniskt sett är det en uppdaterad Subaru WRX STI som fått ny kaross med fyra dörrar. Och det var också för just fyradörrars standardbilar Mäkinen knep rekordet.

Det som skiljer WRX-bilen från Racing-versionen är ett styvare och lägre chassi med grövre krängningshämmare, hårdare bussningar och bastantare fjädrar. Plus en rad småjusteringar. En racingbil ska ju helst sitta som klistrad mot asfalten med de styrande framhjulen medan man med en rallybil snarare attackerar kurvorna med hjälp av bakvagnen.

STI Racing styr också snabbt in i böjarna och känns väldigt stabil. Även om jag anar lite understyrning när kurvan kniper åt.

Det som får upp mungiporna mest är dock den dova sången från avgaspiporna.

På fin landsväg är bilen hyggligt komfortabel men på knotiga stadsgator blir den störande stötig. Särskilt för mina stackars kompisar i baksätet.

Konkurrenterna Audi S4 Quattro och BMW 335 ix är långt mycket mera komfortabla. De erbjuder också en överlägsen kvalitetskänsla. Subarun är påträngande plastig. Därmed inte sagt att den verkliga kvaliteten är sämre än hos tyskarna. Verkligheten tyder ju snarare på att det är tvärtom.

Kräver mycket soppa
Boxermotorn på 2,5 liter måste piskas som en klassisk sportbil för att släppa loss alla 300 hästar. Alltså med mycket varv och flitigt växlande. Annars blir den lätt ovillig. Den protesterar till och med några gånger i form av motorstopp vid trafikljusen. Från förarplats kan man ställa in både motorstyrningselektroniken, differentialens bromskraft och antisladdsystemets karaktär. Sådan här aktiv körteknik kostar förstås. Bränsleförbrukningen skenar iväg på ett sätt som i dessa tider är närmast oanständigt.

En och annan spekulant tycker nog att även priset är oanständigt. 429 900 kronor för en bil som storleksmässigt hör hemma i Golf-klassen. Den som vill ha en iögonfallande vinge på bakluckan, för att hålla sig kvar på banan, får betala ytterligare 5 000 kronor.

Provbilen har dessutom metalliclack som ökar priset med ytterligare 7 000 kronor.


BETYG:
3 av 5

RESULTAT: 36 av 50 poäng

ALLMÄNT 7 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg) 1 585

Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 200/1 200

Drivning 4x4

Växlar M6

Cylindrar/volym/drivmedel 4/2 457/bensin

Maxlast (kg) 395

PRESTANDA 8 av 8 poäng

Effekt (hk) 300

Vridmoment (Nm/varv) 407/4 000

0-100 km/t på (sek) 5,2

Vändcirkel (m) 11,0

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter) 420

Luftkonditionering ACC

Styrservo Hydraulisk


SÄKERHET 8 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar/krockgardiner 6

Fästen barnstol Isofix

Antisladdsystem Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej

MILJÖ 0 av 4 poäng

CO2 (gr/km) 243

Bränsleförbrukning (l/100 km) 10,5

EKONOMI 6 av 8 poäng

Pris på gatan (kr) 429 900

Skatt (kr) 2 505

Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat) 12 998

Strålkastare (kr, komplett) 6 511 (xenon)

PLUS

Vassa köregenskaper, skönt ljud. Förmodat bra restvärde.
MINUS

Klen på låga varv. Stötig och dåligt ljudisolerad.

Tre vassa konkurrenter


Mitsubishi Lancer Evolution X
415 900 kronor. 295 hästkrafter.

Fyrhjulsdriven. Tuff men något överskattad. Osäkert andrahandsvärde.

BMW 335iX
434 000 kronor. 306 hästkrafter.

Fyrhjulsdriven. Perfekt kompromiss mellan sport och komfort.

Audi S4
503 500 kronor. 333 hästkrafter.

Fyrhjulsdriven. Vassast i sällskapet och mest komfortabel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om