Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spansk tvilling

I nya Seat Alhambra finns inte en enda skruv som är lånad från föregångaren som kom 1995. Större och rymligare tar den sig tyst fram på vägen.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2011-01-05 03:00

Redan när jag körde nya VW Sharan, som är syskonbil till Seat Alhambra, i somras så konstaterade jag att ingen annan sjusitsig bil i världen drar så lite soppa, 0,55 liter milen. Hotet mot den titeln skulle möjligen ha kunnat komma från den här bilen, nya Seat Alhambra, som är lika stor och har en exakt likadan 2,0-liters dieselmotor på 140 hästar under huven. Men den vill faktiskt ha 0,56 liter per mil. Med full tank tar den här bilen dig över 130 mil innan det är dags att svänga in till macken igen.

Svensk form
Spanska Seat Alhambra såg dagens ljus 1995 och var en av tre syskon med tyska föräldrar - Ford och Volkswagen. Seat ägdes redan då av VW Group. Ford döpte sin baby till Galaxy och VW-versionen fick heta Sharan. Alla tre byggdes dock i samma fabrik i Palmela i Portugal.

Svenske designern Martin Kropp ritade nya VW Sharan och eftersom det egentligen bara är baklyktorna och grillen som skiljer den från nya Alhambra kan man väl med en viss rätt påstå att även det spanska syskonet har svenska former.

Tystnad
Det jag omedelbart slås av när jag rullar ut på vägen med den sprillans nya bilen är tystnaden. Sådana här lådliknande bilar brukar få ett lite burkigt kupéljud, men Alhambra förflyttar sig extremt tyst. Delvis spelar nog däcken in - mjuka friktionsdäck.

Men även köregenskaperna är personbilsliknande. Med dubbelkopplingsväxellåda (DSG) hade körningen blivit än mer inspirerande, men den kostar dessvärre nästan 20 000 kronor extra. Det går tyvärr inte att få ett adaptivt chassi eller fyrhjulsdrivning till Alhambra, som VW erbjuder till Sharan. Och än så länge inte heller de starkare motorerna TDI 170 och TSI 200.

Nya Seat Alhambra är betydligt större och rymligare än den gamla och är standardutrustad med jättelika skjutdörrar och en smart fällning av stolarna bak som ger bra tillträde även till den tredje stolsraden. Den tredje stolsraden kostar dock nästan 15 000 kronor extra.

Apropå extrautrustning så är nog parkeringsassistansen roligast. Den fixar världens snyggaste fickparkering med bara en knapptryckning. Bara att släppa ratten, så parkerar bilen sig själv. Pris 3 500 kronor. Som du kanske tjänat in genom att slippa parkeringsskador.


BETYG
: 3 av 5

RESULTAT: 38 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg): 1 822

Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 2200/990

Drivning: Fram

Växlar: M6

Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 968/Diesel

Maxlast (kg) 688

PRESTANDA 6 av 8 poäng

Effekt (hk): 140

Vridmoment (Nm/varv): 320/1 750

0-100 km/t på (sek): 10,9

Vändcirkel (m): 11,9

KOMFORT 8 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak: 33/33/33 (Tredje raden 50/50)

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter): 267-2 297

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk


SÄKERHET
8 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar/krockgardiner: 7

Fästen barnstol: Isofix (andra stolsraden)

Antisladdsystem: Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak): Nej/Nej

MILJÖ 2 av 4 poäng

CO2 (gr/km): 146

Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,6

EKONOMI 6 av 8 poäng

Pris på gatan (kr): 268 500

Skatt (kr): 3 307

Serviceintervaller (mil/år): Flexibel/2

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat): 3 745

Strålkastare (kr, komplett): 6 555 (Xenon)

PLUS

Bränslesnål motor. Tyst och rymlig.

MINUS

Seat dras med ett lite orättvist dåligt andrahandsvärde. Tidlös men feg design.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om