Småkorkad och charmig
Årets största hajp är här. Förhandsintresset för "Snakes on a plane" har varit enormt. På internet finns mängder av bloggar, fejkade trailers, parodier och posters.Allt för att titeln är lite småkorkad.
Samuel L Jackson och 100 giftiga ormar - på ett flygplan. Där har ni ingredienserna i "Snakes on a plane". Foto: SF Film
Foto:
Den är enkel, lite småkorkad och just därför väldigt charmig. Lägg till Samuel L Jackson, ett antal Hollywoodmiljoner och årets största hajp är ett faktum. Den 25 augusti har filmen Sverigepremiär.
Allt började när bloggaren och manusförfattaren Josh Friedman nämnde titeln på sin blogg, långt innan filmen ens var inspelad. Han var inte själv inblandad i projektet, men hade hört titeln nämnas och startade en egen liten kult kring den. Snart hakade internetvärlden på. Fler bloggar tog upp filmen, det skapades fejkade trailers, repliker och posters.
Makt i snackisar
När det sedan visade sig att själve Samuel L Jackson skulle spela huvudrollen exploderade förhandsintresset.
- Jag har hört folk som snackar om att "Snakes on a plane" kommer att bli större än "Borta med vinden". Det är klart att det inte blir så. Men det är lite roligt att det finns en otroligt stor makt i snackisar, även i den enorma pengaindustri som film är, säger filmjournalisten Orvar Säfström, före detta programledare för "Filmkrönikan".
Filmer har varit hajpade förut. Men oftast har det handlat om marknadsföring för miljoner dollar som fått resultat. Men i det här fallet verkar hajpen ha uppstått mer eller mindre av sig själv. Och Samuel L Jackson har eldat på.
Under en period ryktades det att filmen skulle byta namn till det betydligt mindre charmiga "Pacific Air flight 121". När Samuel L Jackson fick höra det sa han helt enkelt: "Vi ska byta tillbaka. Det var enda anledningen till att jag tog jobbet: jag läste titeln".
- Samuel L Jackson har ju en stor del i det här. Han har ju pushat den här filmen väldigt mycket. Han hymlar inte med när han tycker att det är roligt att göra en film, och det blir ju en del av marknadsföringen, säger Orvar Säfström.
Önskade sig repliker
Hajpen har faktiskt blivit så stor att den fått inflytande på själva filmen. I en av de många parodier på filmen som cirkulerat på nätet, säger en fejkad Samuel L Jackson: "That?s it! I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!"
När inspelningarna var slut, beslöt man sig för att spela in några ytterligare scener. Bland annat en där Jackson levererar just den repliken. Dessutom la man till lite extra våld och sex, allt enligt fansens önskemål.
- Publik har ju blandat sig i filmer länge, med testvisningar. Men här har man nog tagit det ett steg längre, säger Orvar Säfström.
Och på SF, som distribuerar filmen i Sverige, märker man också skillnad.
- Det är första gången jag lagt huvuddelen av marknadsföringen på nätet. Än så länge är ju tv och dagstidningar dominerande. Men med "Snakes on a plane" kommer vi inte att ha någon tv alls, säger Nils Vesterlund, marknadsföringsansvarig för utländska filmer på SF.