Skäl för namnet
Den väger knappt ett ton, har endast tre cylindrar och 80 hästar under motorhuven och hör hemma i mikrobilsklassen. Trots blygsam prestanda har den blivit vuxnare och dessutom förvånansvärt körglad.
Klimatanläggning och ljudanläggning, här med navigation, dominerar instrumentpanelen. Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Det här är fjärde generationen av Nissan Micra, som när den introducerades 1982 blev stämplad som en av de mest trafikfarliga småbilar som gick att uppbringa. Sen 1992 har Micra tillverkats i England och skaffat sig ett betydligt bättre anseende, om än aldrig blivit klassad som särskilt rolig. Men nu är det kanske dags!Nya Nissan Micra, byggd på koncernens nya V-plattform, har blivit lite större och andas mer kvalitet än föregångarna, även om det fortfarande är mycket plast i interiören. Den trecylindriga motorn är också helt ny. Knappast något krutpaket, men den gör ett aktningsvärt jobb och kräver inte alls så mycket dribblande med växelspaken som befarat. Med den steglösa CVT-lådan kan du helt strunta i växlandet. Undviker man att jaga motorn så jobbar den snällt på rätt låga varv, utan att det för den skull blir några problem att hänga med i trafikrytmen. CVT-lådan mildrar också småbilskänslan ytterligare ett steg. Nya Micra är ännu inte krocktestad av Euro Ncap men siktet är inställt på fem stjärnor och i standardutrustningen ingår antisladdsystem, ABS, nackskydd på alla platser, krockkuddar och krockgardiner. Däremot inte strålkastarrengörare.Trots att den vuxit lite och även känns mera vuxen i sitt uppträdande så är det fortfarande en utpräglad citybil. I den rollen är den riktigt rolig och så länge jag slipper sitta i baksätet så har jag inga problem att umgås med nya Micra. Allt tyder på att franska Renault, som i dag äger 44 procent av Nissan, kontrollerat utvecklingen av den här bilen till 100 procent. Så är ju Renaults chef Carlos Ghosn numera också vd för Nissan Motors där han lyckats så bra att han fått en plats i den japanska bilindustrins Hall of fame.
BETYG: 3 av 5RESULTAT: 37 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10 poängTjänstevikt (kg): 980Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): Får ej dra släpDrivning: FramVäxlar: M5Cylindrar/volym/drivmedel: 3/1 198/BensinMaxlast (kg): 455PRESTANDA 5 av 8 poängEffekt (hk): 80Vridmoment (Nm/varv): 110/4 0000-100 km/t på (sek): 13,7Vändcirkel (m): 9,3KOMFORT 7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak: 60/40Ställbar ratt: Höjd/längdBagageutrymme (lådliter): 265/605Luftkonditionering: ACStyrservo: Elektrisk
SÄKERHET 7 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/krockgardiner: 6Fästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Nej/nejMILJÖ 4 av 4 poängCO2 (g/km): 115Bränsleförbrukning (l/100 km): 5,0EKONOMI 6 av 8 poängPris på gatan (kr): 125 990Skatt (kr): 645Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 3/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat): 2 949Strålkastare (kr, komplett): 1 909+ PLUSSmidig bil i citytrafik. Låga utsläpp och bra prisbild.- MINUSKan inte utrustas med dragkrok. Med variomatic faller den ur miljöbilsklassen.