Röda viner ger draghjälp åt vita
Fler och fler vinproducenter satsar på att tydligt sälja in sitt varumärke på etiketterna, snarare än på exempelvis distrikt och druvsort. I Europa var spanska Torres en av de första att anamma strategin. Torres på etiketten ska räcka för att garantera kvaliteten, resonerade den spanske vingurun tidigt.
Periquita White, Portugal, (74953) 69 kronor.
Foto: K-G Ståbis
Även portugisiska Periquita, som finns i såväl box som flaska, fick för ett par år sedan en vit variant med samma namn. Fruktigt, friskt och helt okej.Sydafrikanska KWV Roodeberg har länge haft god försäljning i Sverige, först på flaska och på senare år även i en box som tillhör de absolut bästa på marknaden.Även här har det skapats ett vitt alternativ med samma välkända etikett. Den sålde också snabbt så mycket i beställningssortimentet att den erövrade ordinarie plats i Systemets hyllor. Periquita har dock precis trillat ur det ordinarie sortimentet.De här tre exemplen är alla goda och väl värda att köpa, vilket är förståeligt. Ingen producent vill ju riskera ett sedan tidigare gott renommé med ett mindre kvalitativt systervin.
HKWV Roodeberg White, Sydafrika, (32155) 79 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!