Rådgivare: Mona Sahlin
Mona Sahlin vet hur det är att vara "kronprinsessa". Så vem kunde bättre än henne ge råd till Alexandra Rapaport som spelar huvudrollen i SVT:s nya storserie? - Jag kan inte säga vad hon sa, det är mellan mig och Mona, säger hon.
Statsmininstern (Per Viksten) presenterar den nya miljöministern Charlotte Ekeblad (Alexandra Rapaport) i tv-serien "Kronprinsessan". Foto: Johan Paulin/SV
Foto:
Svenska läsare kände igen Mona Sahlin-affären i bokens handling om kronprinsessan i regeringen som inte får bli drottning. Och när den gavs ut i Sverige, en dag efter Anna Lindhs död 2003, läste många in den döde utrikesministerns livshistoria i berättelsen.
- I Sverige tror alla att det handlar om Mona Sahlin, danskarna tror det handlar om två danska politiker. Det är det geniala med texten, att den beskriver arketyper. Alla regeringar har ju en ung kvinna att visa upp, säger Kathrine Windfeld, som har regisserat tv-serien, som har premiär i SVT den 27 februari.
Alexandra Rapaport spelar huvudrollen, Charlotte Ekeblad, ny miljöminister som från ingenstans blir regeringens nya stjärna. Hon kämpade hårt för att få rollen.
- Det här är min första vuxenroll, min första kvinnoroll. Där jag inte är någons tjej eller mamma. Här var det en hel människa, med alla delar, i en och samma person. Och det är en person som gör en resa.
Skådespelerskan tog kontakt med samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin och miljöminister Lena Sommestad för att få en inblick i deras liv.
Men hon förnekar att hennes rollgestaltning är byggd på Mona Sahlin.
- Jag gick inte in och spelade Mona. Däremot träffade jag henne och pratade med henne inför rollen för att fråga om hur hon förhöll sig till det som hände i Sahlinaffären.
Vad sa hon?
- Det är mellan mig och Mona, säger Alexandra Rapaport och ler.
Rollen i "Kronprinsessan" har fått Alexandra Rapaport att värdera politiker högre än tidigare. Och hon känner igen mekanismerna från tv-serien runt omkring henne hela tiden.
- Det är ganska spännande med debatten kring SSU-basen, Anna Sjödin. Jag har inga åsikter om det, men den här moralpaniken över att en tjej, en ung kvinna, är ute på krogen och tar sig en blecka... Jag undrar om det hade varit samma moralpanik om det hade varit en man.
Känner du igen de manliga hierarkierna från din vanliga värld, inom teatern?
- Det är klart det finns paralleller, säger Alexandra Rapaport.
- Jag har sett att det händer, men jag vill inte gå in i det, för jag vill inte läsa mina egna ord om hur jag "rasar" mot maktstrukturerna på Dramaten.