Komfort och bekvämlighet har blivit viktigare än att åka fort och komma först iväg när trafikljusen slår om till grönt. Det gäller även att tänka grönt, det vill säga miljövänligt. Det är i alla fall vad Peugeots PR-gubbar själva hävdade när nya 508 introducerades i vintras. Fast det finns en och annan variant också för den som vill ha lite mer - Peugeot 508 GT till exempel. Som lite överraskande drivs av en dieselmotor.
Snabbare än sexan
Det är alltså PSA:s nya fyrcylindriga 2,2-litersdiesel som sitter i provbilen och som ersätter den gamla dieselsexan. Under huven finns 204 ardennerhästar, som trots massor av kraft tuggar i sig rätt blygsamt med havre. Drygt halvlitern milen för en bil som toppar 234 kilometer i timmen och accelererar 0-100 på 8,2 sekunder - det imponerar. Den är alltså snabbare, snålare och kraftfullare än den större sexan som nu har pensionerats.
Jag körde tidigt i våras miljöbilsversionen, med 1,6-litersdiesel och robotiserad växellåda, som naturligtvis manade till ett helt annat körsätt än vad den här gör. Det var dessutom en praktisk kombi. GT-versionen är en klassisk fyradörrars sedan som givetvis inte sväljer lika mycket bagage som kombin men ändå lastar mer än många av konkurrenterna i klassen. Baksätet är fällbart och i det läget skiljer det bara 200 liter till kombibilens fördel.
Lite extra
Fast det är förstås betydligt bökigare att baxa in exempelvis en barnvagn eller några löpmeter terrasstrall i 508 GT, det medges.
Men den här bilen vänder sig till en målgrupp med utflugna barn och som lejer hantverkare till snickerijobbet. Och som vill unna sig lite extra. För det har 508 GT gott om. Till och med en framhjulsupphängning designad enbart för den här sportigare modellen.
I kampen mot konkurrenterna i klassen vinner Peugeot 508 nivån på standardutrustning. Priset ligger lite högre i utgångsläget men plocka på konkurrenterna samma prylar så blir fransmannen tvärtom billigare. Enbart automatväxellådan kostar nästan 20 000 kronor extra till Ford och VW.
Till Sverige kommer bilen med fem olika motoralternativ. Två bensinmatade och tre dieslar. De tjänstebilsförare som måste välja en miljöbil har bara den lilla dieseln att välja på. Övriga satsar förmodligen på 2,0-litersdieseln. Den här GT-versionen blir nog en lite udda syn på svenska vägar. Fast värd att vända sig om efter!