Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oklar målgrupp för nya Hyundai

Hyundai ix35 lockade kunder som tidigare inte haft en tanke på en fyrhjulsdriven bil. Nu kommer en enklare variant med mindre motor och enbart drivning på framhjulen. Vem ska köpa den?

Foto: Kia Motors

Stockholm (TT Spektra)2011-01-19 03:00

Varför ska man köpa sig en jeepliknande bil om den inte har jeepliknande köregenskaper? Och det kan den ju aldrig få utan någon form av fyrhjulsdrivning. Å andra sidan är det i dag väldigt få som kör ut i terrängen med sina fyrhjulsdrivna jeepliknande bilar. Så om det bara är utseendet som lockar så spelar det kanske ingen större roll vilken teknik som sitter under skalet?

Plockar man bort alla extra drivaxlar, fördelningsväxellådor och övrig extra teknik som hör fyrhjulsdrivningen till så blir bilen dessutom billigare och lättare och kan klara sig med en mindre motor. Därmed blir den genast också snålare på bränsle och avgaser.

I fallet ix35 från Hyundai handlar det om 380 kilo mindre tjänstevikt och drygt 50 000 kronor lägre pris.

Saknaden stor
Nu går det inte att jämföra vare sig prestanda eller utrustningsnivå på vår tvåhjulsdrivna och även i övrigt enkla provbil med den billigaste fyrhjulsdrivna versionen, som är laddad med både fler hästkrafter och mera bekvämligheter. Här sitter en 1,6-liters bensinmotor på 135 hästkrafter som inte är alltför samarbetsvillig och som nog inte skulle ha orkat med att dra runt ytterligare två hjul.

Normalt klarar du dig förstås alldeles utmärkt med enbart drivning på framhjulen om du håller dig på allmänna vägar, men just den här vargavintern med mer eller mindre kollapsad snöröjning blir längtan efter fyrhjulsdrivning stor.

Hyundai ix35 har som bekant en tvilling i Kia Sportage, som byggs på samma plattform, och även den har nu kommit med en likadan motor och enbart framhjulsdrivning. Personligen tycker jag att den är snyggare och känns mer europeisk. Dessutom är den något billigare. Men det gäller att också jämföra utrustningsnivåerna.

Klen dragare
Även utan fyrhjulsdrivning behåller bilen bokstaven x i modellbeteckningen, som hos Hyundai alltså inte står för 4 x 4. Snarare att bilen har något extra.

Den nya 2,0-litersdieseln är det mest intressanta motoralternativet. Den går att få med två olika effektuttag, 136 respektive 184 hästkrafter, men bara den förstnämnda går att kombinera med tvåhjulsdrivning och kostar då 250 000 kronor. Med fyrhjulsdrivning och diesel är det 184 hästar som gäller. Pris 280 000 kronor.

Den framhjulsdrivna versionen av ix35 får lasta tyngre eftersom bilen i sig själv är lättare. Men den får dra mindre på kroken där bak. Värt att tänka på om man inte ska bli dragen vid näsan.


BETYG:
3 av 5

RESULTAT 36 av 50

ALLMÄNT 8 av 10

Tjänstevikt (kg): 1 380

Max släpvagnsvikt/B-kort (kg): 1 200/1 200

Drivning: Fram

Växlar: M6

Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 591/bensin

Maxlast (kg): 450


PRESTANDA
5 av 8

Effekt (hk): 135

Vridmoment (Nm/varv): 164/4 850

0-100 km/t på (sek): 11,1

Vändcirkel (m): 10,6

KOMFORT 7 av 10

Fällbart ryggstöd bak: 60/40

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter): 591-1 436

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk


SÄKERHET
8 av 10

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar/krockgardiner: 6

Fästen barnstol: Isofix

Antisladdsystem: Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej

MILJÖ 2 av 4

CO2 (gr/km): 158

Bränsleförbrukning (l/100 km): 6,8

EKONOMI 6 av 8

Pris på gatan (kr): 189 900

Skatt (kr): 1 230

Serviceintervaller (mil/år): 3 000/1

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 5/3/12


RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat): 9 883

Strålkastare (kr, komplett): 2 313

PLUS

Relativt bränslesnål motor. Bättre lastkapacitet än den fyrhjulsdrivna versionen.

MINUS

Fyrhjulsdrivningen särskilt saknad denna vinter. Klen släpvagnsdragare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om