Varför ska man köpa sig en jeepliknande bil om den inte har jeepliknande köregenskaper? Och det kan den ju aldrig få utan någon form av fyrhjulsdrivning. Å andra sidan är det i dag väldigt få som kör ut i terrängen med sina fyrhjulsdrivna jeepliknande bilar. Så om det bara är utseendet som lockar så spelar det kanske ingen större roll vilken teknik som sitter under skalet?
Plockar man bort alla extra drivaxlar, fördelningsväxellådor och övrig extra teknik som hör fyrhjulsdrivningen till så blir bilen dessutom billigare och lättare och kan klara sig med en mindre motor. Därmed blir den genast också snålare på bränsle och avgaser.
I fallet ix35 från Hyundai handlar det om 380 kilo mindre tjänstevikt och drygt 50 000 kronor lägre pris.
Saknaden stor
Nu går det inte att jämföra vare sig prestanda eller utrustningsnivå på vår tvåhjulsdrivna och även i övrigt enkla provbil med den billigaste fyrhjulsdrivna versionen, som är laddad med både fler hästkrafter och mera bekvämligheter. Här sitter en 1,6-liters bensinmotor på 135 hästkrafter som inte är alltför samarbetsvillig och som nog inte skulle ha orkat med att dra runt ytterligare två hjul.
Normalt klarar du dig förstås alldeles utmärkt med enbart drivning på framhjulen om du håller dig på allmänna vägar, men just den här vargavintern med mer eller mindre kollapsad snöröjning blir längtan efter fyrhjulsdrivning stor.
Hyundai ix35 har som bekant en tvilling i Kia Sportage, som byggs på samma plattform, och även den har nu kommit med en likadan motor och enbart framhjulsdrivning. Personligen tycker jag att den är snyggare och känns mer europeisk. Dessutom är den något billigare. Men det gäller att också jämföra utrustningsnivåerna.
Klen dragare
Även utan fyrhjulsdrivning behåller bilen bokstaven x i modellbeteckningen, som hos Hyundai alltså inte står för 4 x 4. Snarare att bilen har något extra.
Den nya 2,0-litersdieseln är det mest intressanta motoralternativet. Den går att få med två olika effektuttag, 136 respektive 184 hästkrafter, men bara den förstnämnda går att kombinera med tvåhjulsdrivning och kostar då 250 000 kronor. Med fyrhjulsdrivning och diesel är det 184 hästar som gäller. Pris 280 000 kronor.
Den framhjulsdrivna versionen av ix35 får lasta tyngre eftersom bilen i sig själv är lättare. Men den får dra mindre på kroken där bak. Värt att tänka på om man inte ska bli dragen vid näsan.