Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya Seat en förklädd Polo

Hade dagens Volkswagen Polo funnits som kombi kunde den ha blivit en favorit i kombilandet Sverige. Och nya Seat Ibiza ST är faktiskt inget annat än just en förklädd Polo.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2010-11-24 03:00
Spanska Seat, som sedan 1986 ägs av Volkswagen, har i alla år haft det trögt på den svenska marknaden. Märket utgör knappt en procent av marknaden, trots att bilarna numera till nästan hundra procent består av komponenter som kommer från VW:s lagerhyllor. Nya Seat Ibiza, i grunden en Volkswagen Polo, har en lite tuffare design och ett något modifierat chassi för att passa ett spanskare temperament. Och hemma i Spanien är Seat också det klart dominerande bilmärket.Snobbigare
Modellbeteckningen ST på den nya version av Seat Ibiza som nu nått de svenska handlarna står för Sport Tourer, som i sin tur står för kombibil. Det låter lite snobbigare.Fem motoralternativ kommer med i första svängen och i vår provbil sitter den minsta och enklaste motorn på 1,4 liter. En dragvillig, men rätt trött, maskin på 85 hästkrafter som gissningsvis slås ut av den lite rappare TSI-motorn på 105 hästar när spekulanterna får provköra. Den klarar dessutom miljöbilsgränsen och skattebefrias i fem år.Två 1,6-litersdieslar på 90 respektive 105 hästkrafter finns också i sortimentet. Båda klarar miljöbilsgränsen.Körmässigt är Ibiza något roligare än syskonbilarna från VW och Skoda. Baksätet är lite träaktigt men framstolarna klart godkända.Gapar stort
Den jättelika bakluckan försvinner nästan upp i skyn när den öppnas och det är inga problem för den som är en bit över 190 centimeter i strumplästen att gå rak under den. Ingen tröskel begränsar heller i- och urlastning. Det finns också gott om förtöjningsmöjligheter. Krokarna på själva luckan bak är dock mera avsedda för att hänga ett och annat klädesplagg på, för någon tyngre belastning tål de inte.Seat Ibiza ST är nästan två decimeter längre än vanliga Ibiza och med fällda baksäten rymmer bilen 1 674 liter bagage.Bilen fick maximala fem stjärnor i Euro Ncap:s krocktest. Nu återstår bara för Seat att se till att även köpet och ägandet, rent ekonomiskt, blir lika säkert för kunden.

BETYG
: 3 av 5 RESULTAT: 37 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10 poängTjänstevikt (kg): 1 130Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 000/1 000Drivning: FramVäxlar: M5Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 390/BensinMaxlast (kg): 440
PRESTANDA
5 av 8 poängEffekt (hk): 85Vridmoment (Nm/varv): 132/3 8000-100 km/t på (sek): 12,4Vändcirkel (m): 10,5KOMFORT 8 av 10 poängFällbart ryggstöd bak: 60/40Ställbar ratt: Höjd/längdBagageutrymme (lådliter): 430-1 674Luftkonditionering: ACStyrservo: Elhydraulisk
SÄKERHET
8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/krockgardiner: 6Fästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Nej/NejMILJÖ 2 av 4 poängCO2 (gr/km): 139Bränsleförbrukning (l/100 km): 5,9EKONOMI 6 av 8 poängPris på gatan (kr): 153 900Skatt (kr): 945Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat): 2 172Strålkastare (kr, komplett): 1 259PLUSGenomtänkt och praktisk bruksbil. För biltypen riktigt bra köregenskaper.MINUSLite trött motor. Märket dras fortfarande med ett naggat andrahandsvärde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om