Nya Polo - en dyr snåljåp
Mycket billigare än så här kan man knappast åka bil. Åtminstone inte med en vanlig motor under huven. Nya VW Polo Bluemotion har bara tre cylindrar i maskinrummet och drar futtiga 0,34 liter milen. Men den är oförskämt dyr.
Utmärkt förarplats och bra åkkomfort. Även baksätet är godkänt. Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Den trecylindriga dieseln morrar rätt kraftigt men ljuddämpningen är så bra att det aldrig blir störande. Över huvud taget är nya Polo tyst och komfortabel och känns betydligt större än den är. Och trecylindriga motorer är det lika bra att börja vänja sig vid nu när alla tillverkare satsar på mindre cylindervolym för att klara allt tuffare miljökrav.Men den lilla VW-dieseln är förvånansvärt seg och trött. Man har avstått från att kompensera den mindre cylindervolymen med mera turbotryck, vilket betyder att inte bara effekten utan även vridmomentet är ganska blygsamt. Motorn måste varvas ordentligt för att orka, vilket i sin tur kräver ett flitigt växlande. Det blir några motorstopp innan jag blivit van. Dessutom stannar motorn själv lite då och då - start/stopp är nämligen standard.Mer bil för pengarna
VW Polo har växt under årens lopp och den nya upplagan är i dag lika omfångsrik och rymlig som storebror Golf en gång var. Fast den har förstås också växt i samma takt. En trend som knappast kan fortsätta om motorerna samtidigt ska krympas.Men man åker riktigt bra i nya Polo, även i baksätet, och får med sig hyggligt mycket bagage. Fast det är förstås ingen långdistansbil för en hel familj med packning.Högsta betyg i Euro NCAP, låga drift- och reservdelskostnader och högt andrahandsvärde gör att Polo klår det mesta i klassen. Men personligen skulle jag välja 1,6-litersdieseln även om den drar några centiliter mer. Den ger mycket mera bil för pengarna.
BETYG: 3 av 5 RESULTAT: 39 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 230Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) Släpvagn ej tillåtenDrivning FramVäxlar M5Cylindrar/volym/bränsle 3/1 199/DieselMaxlast (kg) 360
PRESTANDA 5 av 8 poängEffekt (hk) 75Vridmoment (Nm/varv) 180/2 0000-100 km/t (sek) 13,9Vändcirkel (m) 10,6KOMFORT 8 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/LängdBagageutrymme (lådliter) 280/952Luftkonditionering ACStyrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Ja/NejMILJÖ 4 av 4 poängCO2 (gr/km) 89Bränsleförbrukning (l/100 km) 3,4EKONOMI 6 av 8 poängPris på gatan (kr) 179 500Skatt (kr) 1 134Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 2/3/12Avgassystem (kr, utom kat) 2 415Strålkastare (kr/insats) 1 421PLUSLåga driftskostnader. Förmodat högt andrahandsvärde.MINUSMycket högt inköpspris. Trött och surrig motor som kräver tillvänjning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!