Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mycket Audi i Seat Exeo

Drygt 1 200 långtradare behövdes för att flytta maskiner och pressverktyg från Ingolstadt i Tyskland till Martorelli i Spanien. Så det var väl inte precis över en natt som gamla Audi A4 blev nya Seat Exeo. Men det var kostnadseffektivt. Nu kommer Exeo också som Avant, förlåt kombi, och kan bli en tuff utmanare i kombilandet Sverige.

Foto: Volvo

Stockholm (TT Spektra)2009-10-07 03:00
När svensken väljer kombibil blir det förstås oftast en Volvo eller en Saab, men drömbilen är för många ändå en Audi Avant. Det som stått i vägen har varit prislappen eller ett för magert tjänstebilsavtal.Nu finns chansen att köpa en Audi A4 Avant 25 000 kronor billigare. Fast under ett annat namn - Seat Exeo Kombi. Kanske en inte helt riktig jämförelse eftersom Exeo Kombi är baserad på förra generationens Audi A4 Avant, som pensionerades för ett par år sen. Men Exeo är ändå 10 000 kronor billigare än vad A4 Avant var då. Dessutom har Exeo fått den nya TDI-motorn med common rail.Lika trång som A4
Exeo betyder pånyttfödd. Ett passande namn på en tysk favorit som återuppstått i diskret omsydd kostym.I alla väsentliga delar är Seat Exeo Kombi samma bil som förra generationens Audi A4 Avant. Och som de flesta bilmodeller var säkert förra upplagan av Audi A4 som bäst när den lades ner vilket bör garantera att Seat Exeo är en färdigutvecklad bil redan från start. Inte lika kul att köra som nya Audi A4, som är mindre framtung, men givetvis en suverän vägvagn för långa resor. Den största nackdelen som följt med från Ingolstadt börjar just bakom nacken på föraren. Exeo är nämligen lika trång som Audi A4.I vår provbil sitter alltså VW-koncernens nya 2,0-liters diesel med common rail, som går att få med antingen 143 eller 170 hästkrafter, men i programmet finns även två välkända bensinmotorer från husbondens lagerhyllor - 1,8T och 2,0 TSI.Mycket Audi
Utvändigt har spanjorerna gjort sitt bästa för att dölja de tyska kännetecknen men i princip har de bara bytt grill, strålkastare och baklyktor. På insidan har ventilationsgluggarna på instrumentpanelen gjorts runda i stället för rektangulära men i övrigt är det Audi för hela slanten. 30 procent av delarna är visserligen utbytta enligt PR-avdelningen men då handlar det nog mest om plastbitar, skruvar och muttrar. Och presumtiva köpare ser nog helst att det ändrats så lite som möjligt.Helst hade nog de flesta velat att även Audis emblem suttit kvar.Seat Exeo har ännu inte krocktestats av Euro NCAP, men när den hette Audi A4 fick den fyra stjärnor.
Volvo V50 2,0D240 900 kronor.n Belgisk tjänstebilsfavorit, men trång och snart mogen för Volvos museum.VW Passat Variant TDI 140258 500 kronor.n Halvsyskon till Exeo. Likadan motor, fast tvärställd. Mycket rymligare.Saab 9-3 1,9 TiD Kombi256 900 kronor.n Svensk favorit byggd på tysk plattform och med italiensk dieselmotor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om