Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mot alla konventioner

Gertrude Stein och Alice B Toklas var två av modernismens Parispionjärer, två skönt radikala tanter som uppfann sitt eget sätt att leva. I sommar skildras de på svenska teaterscener.

Foto: AP PHOTO

Stockholm (TT Spektra)2011-07-28 03:00

Det finns en fin bild av de båda amerikanska damerna när de matar duvor på Markusplatsen i Venedig, den ena frodig, den andra pinnsmal, redan här två udda figurer, excentriska på sitt alldeles egna sätt.

Bilden är tagen 1908, ett år efter att de träffades för första gången i Paris. Stein gjorde genast djupt intryck på Toklas som skrev:

"Hon bar en stor rund korallbrosch, och när hon talade, väldigt lite, eller skrattade, väldigt mycket, trodde jag hennes röst kom från den här broschen. Den var olik någon annan röst, djup, fyllig, sammetslik, som en stor kontraalts, som två röster i en."
"Älska utan koppel"
Två år senare flyttade de ihop på på 27 Rue de Fleurus, där de samlade konstnärer och författare för samtal, samkväm och fantastiska middagar under den tid då precis allt hände i Paris.

Det var hit man kom som konstnär eller som kvinna för att få älska utan strypkoppel, som Gunilla Röör uttrycker det. Från den 31 juli ger hon monologen "Gertrude Stein Gertrude Stein Gertrude Stein" på Stockholms stadsteater.

- Det är vi som säger att de levde radikalt. De levde bara mitt i det hela, och tog för sig av sina liv. Gertrude var bara trogen sin upptäckarglädje vill jag säga.

Om Gertrude Stein skrev modernistisk lyrik lagade Alice B Toklas modernistisk mat. Hasch-kladdkakan är kanske det mest berömda receptet i den personliga kokbok som hon så småningom skrev.

Gertrude Stein, född i en välbärgad amerikansk-judisk familj i Pennsylvania, förvandlade sina dollar till ett rikt liv. Som 29-åring hade hon flyttat till sin bror, konstkritikern Leo Stein, i Paris där de tillsammans byggde upp en häpnadsväckande konstsamling.

När Leo sedan flyttade vidare till Italien delade de i samförstånd: han fick Renoir, hon Picasso. Cézanne delade de lika. Matissemålningarna sålde de efterhand till sin bror Michael Stein.

Redan 1915 blev en Matisse den ekonomiska grundbulten till ett års Spaniensemester för Gertrude Stein och Alice B Toklas.

Broderade Picasso
I sin pjäs "Den fjärde rosen", som i sommar spelas på Stadra sommarscen i Bergslagen, skildrar Gunilla Linn Persson ett unikt konstnärsäktenskap som tog sig olika uttryck.

- Alice gör fantastiska maträtter, hon broderar stolsdynor efter mönster hon fått av Picasso. Apollinaire, Hemingway och alla de andra satt på Picassoverk.

Det var också Alice som klippte ner Gertrudes flätor till en kortklippt 60-talfrisyr à la Mia Farrow.

- Jag tycker att de tillsammans uppfann ett gott liv, inte bara skapade utan uppfann det.

Levde: Gertrude Stein 1874 till 1946. Alice B Toklas 1877 till 1976.

Möttes: I Paris 1907.

Bodde: Under många år på 27 Rue de Fleurus där de höll en litterär salong som gått till historien. Bland gästerna fanns Pablo Picasso, Guillaume Apollinaire, Ernest Hemingway, Ezra Pound och många fler. Gertrude Stein blev gudmor till Hemingways son.

Verk: Stein, mest känd för frasen "A rose is a rose is a rose", skrev modernistisk lyrik som gick hem bara hos en smal publik. Även som prosaförfattare använde hon sig av repetitioner och omtagningar men där fick hon större framgång. Hennes "Alice B Toklas självbiografi" blev en bästsäljare i USA. Biografin handlar i själva verket om Gerstrud Stein själv.

1954 publicerade Alice B Toklas sin kokbok som är lika mycket en memoarbok med 400 recept.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om