Den nya upplagan av Ford Mondeo utvecklades tillsammans med Volvo S80 och V70, alltså innan skilsmässan, och bilarna byggs fortfarande på en gemensam plattform. Och likheterna är många och lär hänga med i sisådär tre år till, innan det är dags för en helt ny bil från båda håll.
För nya Ford Mondeo är egentligen inte alls någon ny bil utan bara resultatet av den uppgradering som normalt görs när en modell nått halvtidsvila i sin livscykel. Man analyserar missarna som gjordes i första halvlek, fixar till småskavanker, byter ut de svagaste länkarna och lägger kanske om strategin nu när man vet var motståndarna är starka.
Och även om matchtröjan är densamma så är det ingen tvekan om att det måste ha uträttats stordåd i omklädningsrummet innan Mondeo skickades ut till andra halvlek. Det är upplagt för en offensiv som kan skaka även det tuffaste motstånd.
Stor men snål
Econet-versionen av nya Mondeo är supersnål, men orkar ändå med den här stora familjebilen. Den borde således bli en tjänstebilsfavorit hos de företag som kräver att personalen kör miljöbil. Tyvärr går det inte, än så länge, att kombinera den här 1,6-litersdieseln med Powershift, Fords geniala växellåda med dubbelkoppling. Eftersom den manuella lådan är högt växlad för att minimera förbrukningen är det lätt gjort att man av bekvämlighet spar sexan till ren landsvägskörning. För att slippa ryck och knyck och slit i spaken.
Om det alltså utseendemässigt inte är något som överraskar hos den nya upplagan av Mondeo så har det hänt mycket ombord, inte minst när det gäller detaljfinish. Jag gissar att Ford här har lärt sig en del av samarbetet med Volvo. Dessutom håller tillbehörslistan premiumklass, inte minst när det gäller säkerhetsutrustning. Till bra priser.
Flera nya motorer
Ford har också försett Mondeo med nya motoralternativ. Bensinare på 160, 203 respektive 240 hästkrafter och två dieslar på 163 hästar alternativt 200 hästkrafter. Plus denna miljötrimmade 1,6-litersdiesel. Alla med turbo.
Det är väl nästan 40 år sedan vi i Sverige införde varselljus på våra bilar. De tändes när motorn gick igång. För att kunna passera genom Tyskland utan att riskera böter var man dock i många år tvungen att släcka dem. Nu har plötsligt alla tyska bilar så kallad dagsljusbelysning som tänds automatiskt. Men idiotiskt nog bara fram!
VW-gruppen i Sverige har valt att på eget bevåg ändra det här så att det lyser även bak. Det borde Ford också göra.