Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljömatch för Mondeo

Utvändigt är det inte mycket som skvallrar om att det här är nya Ford Mondeo. Men under skalet har det hänt desto mer. Det har uträttats stordåd med chassi och drivlinor.

När Ford släppte ut Mondeo på planen efter den senaste halvtidsvilan var den till synes samma spelare. Men något hade hänt i omklädningsrummet, inte minst när det gäller detaljfinish.Foto: Rolf Gildenlöw

När Ford släppte ut Mondeo på planen efter den senaste halvtidsvilan var den till synes samma spelare. Men något hade hänt i omklädningsrummet, inte minst när det gäller detaljfinish.Foto: Rolf Gildenlöw

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-06-15 03:00

Den nya upplagan av Ford Mondeo utvecklades tillsammans med Volvo S80 och V70, alltså innan skilsmässan, och bilarna byggs fortfarande på en gemensam plattform. Och likheterna är många och lär hänga med i sisådär tre år till, innan det är dags för en helt ny bil från båda håll.

För nya Ford Mondeo är egentligen inte alls någon ny bil utan bara resultatet av den uppgradering som normalt görs när en modell nått halvtidsvila i sin livscykel. Man analyserar missarna som gjordes i första halvlek, fixar till småskavanker, byter ut de svagaste länkarna och lägger kanske om strategin nu när man vet var motståndarna är starka.

Och även om matchtröjan är densamma så är det ingen tvekan om att det måste ha uträttats stordåd i omklädningsrummet innan Mondeo skickades ut till andra halvlek. Det är upplagt för en offensiv som kan skaka även det tuffaste motstånd.

Stor men snål
Econet-versionen av nya Mondeo är supersnål, men orkar ändå med den här stora familjebilen. Den borde således bli en tjänstebilsfavorit hos de företag som kräver att personalen kör miljöbil. Tyvärr går det inte, än så länge, att kombinera den här 1,6-litersdieseln med Powershift, Fords geniala växellåda med dubbelkoppling. Eftersom den manuella lådan är högt växlad för att minimera förbrukningen är det lätt gjort att man av bekvämlighet spar sexan till ren landsvägskörning. För att slippa ryck och knyck och slit i spaken.

Om det alltså utseendemässigt inte är något som överraskar hos den nya upplagan av Mondeo så har det hänt mycket ombord, inte minst när det gäller detaljfinish. Jag gissar att Ford här har lärt sig en del av samarbetet med Volvo. Dessutom håller tillbehörslistan premiumklass, inte minst när det gäller säkerhetsutrustning. Till bra priser.

Flera nya motorer
Ford har också försett Mondeo med nya motoralternativ. Bensinare på 160, 203 respektive 240 hästkrafter och två dieslar på 163 hästar alternativt 200 hästkrafter. Plus denna miljötrimmade 1,6-litersdiesel. Alla med turbo.

Det är väl nästan 40 år sedan vi i Sverige införde varselljus på våra bilar. De tändes när motorn gick igång. För att kunna passera genom Tyskland utan att riskera böter var man dock i många år tvungen att släcka dem. Nu har plötsligt alla tyska bilar så kallad dagsljusbelysning som tänds automatiskt. Men idiotiskt nog bara fram!

VW-gruppen i Sverige har valt att på eget bevåg ändra det här så att det lyser även bak. Det borde Ford också göra.

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 560 kg

Maxlast: 595 kg

Max släpvagnsvikt: 1 600 kg

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 240 500 kr

Skatt: 1 168 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ

Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,43 l/mil

CO2-utsläpp: 114 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 540-1 460 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk


PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 190 km/t

Effekt: 115 hk vid 3 600 varv/min

Vridmoment: 270 Nm vid 1 750 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 11,9 s

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Miljöbilsklassad. Trygga köregenskaper, låga driftkostnader och bra utrustningspaket.

MINUS

Klen nybilsgaranti. Automatbelysningen tänder inte baklyktorna. Lite rörig instrumentering.


VW Passat 1,6 TDI
Bluemotion

105 hk. 267 000 kr. CO2-utsläpp: 114 g/km.

Favorit hos tjänstebilsförarna, trots genomgående höga priser. Inte lika rymlig som Mondeo.

Skoda Superb 1,9 TDI Greenline

105 hk. 224 500 kr. CO2-utsläpp: 114 g/km.

Större motor än i syskonbilen Passat, men lika bränslesnål. Största utrymmena i klassen och oslagbar prissättning.

Saab 9-3 1,9 TTiD

130 hk. 241 900 kr.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Trotjänaren i klassen som väntar på avlösning. Fiat-motor som Saab-teknikerna filat ytterligare på. Minst utrymmen av de jämförda bilarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om