Den är 5,23 meter lång och väger drygt två ton. Mercedes långversion av S-Klass är en koloss där ägaren nog egentligen hör hemma i baksätet, medan ekipaget rattas av en anställd privatchaufför. Men drängarnas och undersåtarnas tid är snart förbi och på väg in i skamvrån är också överklassens bensinsörplande plåtschabrak.
Men för dem som vill fortsätta att åka flott och rymligt blev plötsligt ett litet ord på bakluckan förlösande. Hybrid! Här hade japanska Lexus ett rejält försprång som ingenjörerna i Stuttgart nu tvingades jaga ifatt för att Mercedes S-Klass inte skulle tappa sin ställning som världens mest sålda lyxbil. Motdraget blev en så kallad mildhybrid.
Två olika arter
"En blandning av olika arter". Så förklaras ordet hybrid i redaktionens uppslagsverk. I bilbranschen betraktas alltså elmotorn och förbränningsmotorn som två olika arter. Sen kan mixen se helt olika ut. Man kan låta elmotorn driva bilen och använda bensinmotorn enbart som generator, eller tvärtom låta bensinmotorn ständigt driva bilen och låta elmotorn "skjuta på" vid behov. Den senare tekniken sitter i provbilen.
Toyota/Lexus har det mest avancerade systemet där både elmotorn och förbränningsmotorn var för sig eller gemensamt kan driva bilen.
I Mercedes S400 Hybrid sitter den kompakta elmotorn mellan bensinmotorn och automatväxellådan och fungerar både som generator, startmotor och hjälpmotor. Den ger bara 20 extra hästkrafter, men - desto viktigare - maximalt vridmomentet redan från start. Så vid acceleration, exempelvis en omkörning, är det elmotorn som skjuter på. Och strömmen kommer från överbliven bromsenergi som lagrats i ett litiumjonbatteri. Det räcker med att du släpper gasen under körning för att elmotorn ska börja jobba som generator och fylla på batterierna. Trycker du på bromspedalen hämtas kinetisk energi från hydraulsystemet. Men du kan aldrig köra enbart på el.
Visst funkar det! Samma bil utan hybridteknik drar 1,0 liter milen. Den här drar 0,8 liter milen. För att vara en tvåtonnare med duktiga prestanda är det imponerande.
Merkostnaden för hybridtekniken är inte återbetald förrän efter 30 000 mils körning. Ett köp av Mercedes S400 Hybrid är alltså inte en penningfråga. Snarare ett sätt att åka extremt komfortabelt med en skylt på bakluckan som sorterar in ägaren i miljöbilsgänget.