Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljöbil med status

Lyx kan vara svårt att kombinera med ett rent samvete. Mercedes S-400 löser problemet med ett litet ord på bakluckan - Hybrid.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-05-11 03:00

Den är 5,23 meter lång och väger drygt två ton. Mercedes långversion av S-Klass är en koloss där ägaren nog egentligen hör hemma i baksätet, medan ekipaget rattas av en anställd privatchaufför. Men drängarnas och undersåtarnas tid är snart förbi och på väg in i skamvrån är också överklassens bensinsörplande plåtschabrak.

Men för dem som vill fortsätta att åka flott och rymligt blev plötsligt ett litet ord på bakluckan förlösande. Hybrid! Här hade japanska Lexus ett rejält försprång som ingenjörerna i Stuttgart nu tvingades jaga ifatt för att Mercedes S-Klass inte skulle tappa sin ställning som världens mest sålda lyxbil. Motdraget blev en så kallad mildhybrid.

Två olika arter
"En blandning av olika arter". Så förklaras ordet hybrid i redaktionens uppslagsverk. I bilbranschen betraktas alltså elmotorn och förbränningsmotorn som två olika arter. Sen kan mixen se helt olika ut. Man kan låta elmotorn driva bilen och använda bensinmotorn enbart som generator, eller tvärtom låta bensinmotorn ständigt driva bilen och låta elmotorn "skjuta på" vid behov. Den senare tekniken sitter i provbilen.

Toyota/Lexus har det mest avancerade systemet där både elmotorn och förbränningsmotorn var för sig eller gemensamt kan driva bilen.

I Mercedes S400 Hybrid sitter den kompakta elmotorn mellan bensinmotorn och automatväxellådan och fungerar både som generator, startmotor och hjälpmotor. Den ger bara 20 extra hästkrafter, men - desto viktigare - maximalt vridmomentet redan från start. Så vid acceleration, exempelvis en omkörning, är det elmotorn som skjuter på. Och strömmen kommer från överbliven bromsenergi som lagrats i ett litiumjonbatteri. Det räcker med att du släpper gasen under körning för att elmotorn ska börja jobba som generator och fylla på batterierna. Trycker du på bromspedalen hämtas kinetisk energi från hydraulsystemet. Men du kan aldrig köra enbart på el.

Visst funkar det! Samma bil utan hybridteknik drar 1,0 liter milen. Den här drar 0,8 liter milen. För att vara en tvåtonnare med duktiga prestanda är det imponerande.

Merkostnaden för hybridtekniken är inte återbetald förrän efter 30 000 mils körning. Ett köp av Mercedes S400 Hybrid är alltså inte en penningfråga. Snarare ett sätt att åka extremt komfortabelt med en skylt på bakluckan som sorterar in ägaren i miljöbilsgänget.

ALLMÄNT

Motor: Sexcylindrig 3,5-liters bensinmotor med start/stopp. Elektrisk synkronmotor 120 volt.

Växlar: 7-stegad automat

Tjänstevikt: 2 020 kg

Maxlast: 580 kg

Max släpvagnsvikt: 2 100 kg

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 947 000 kr

Skatt: 1 720 kr

Garantier: 2 års nybil, 3 års vagnskadegaranti, 30 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,8 l/mil

CO2-utsläpp: 188 g/km

KOMFORT Betyg: 5

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 560 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Hydraulisk


PRESTANDA
Betyg: 4

Toppfart: 250 km/t

Effekt: 299 hk vid 6 000 varv/min (varav elmotor 20 hk).

Vridmoment: 410 Nm vid 3 000 varv/min (varav elmotor 160 Nm).

Acceleration: 0-100 km/t på 7,2 s

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Komfort i världsklass. Låg bränsleförbrukning i förhållande till storlek och tyngd. Miljöbilsklassad.

MINUS

Dyr. Ej krocktestad i Euro NCAP. Snål nybilsgaranti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om