Miljöbil med 445 hästar
Ska man åka en stor, stark och lyxig bil utan att tyngas av ett allt för dåligt miljösamvete så finns det i dag bara ett enda alternativ och det är Lexus LS 600h. Den bjuder på 445 hästar, sportvagnsprestanda och limousinkomfort men släpper ut mindre avgaser än Sveriges populäraste bil. Fast den kostar 1,1 miljoner kronor!
Försök inte sticka ner fingrarna i det här kompakta och väl tillslutna motorrummet. Hybridsystemen blir allt mer sofistikerade och i Lexus LS600h samverkar bensinmotorn och elmotorn via en steglös variabel transmission.
Foto:
Fast den som köper en Lexus LS 600h gör det nog knappast för att slippa vägtullar och p-böter. Det hade varit en bättre affär att i så fall nöja sig med en Mercedes S-klass.
Lexus LS 600h är världens mest avancerade serietillverkade bil och drivs alltså av två motorer - en bensindriven V8-motor och en elektrisk synkronmotor. Den förstnämnda är på 394 hk och den sistnämnda på 224 hk.
Det blir tillsammans 618 hk!! Men eftersom elmotorn och bensinmotorn samarbetar via en steglös transmission går det inte att ta ut maximal effekt ur båda motorerna samtidigt. Det blir "bara" 445 hk kvar till de fyra drivhjulen. För fyrhjulsdrivning är förstås standard.
Ljudlös
Den som nu tänker skaffa sig en sådan här bil för att få njuta av V8-muller bör tänka om. Fast jag kan lova att det imponerar ännu mer på omgivningen att glida fram fullständigt ljudlöst. V8-motorn smyger nämligen bara igång när mer kraft behövs, i övrigt prioriteras elmotorn. Men även när bensinmotorn arbetar är bilen extremt tyst.
Den jobbar nära nog på tomgångsvarv, som en jättelik batteriladdare skulle man kunna säga, och ryter till först vid kraftig acceleration. Men då accelererar å andra sidan den här kolossen från 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder!
Under provkörningen på både autobahn och tyska, kuperade landsvägar, stannade medelförbrukningen på 0,87 liter milen. Det är lägre än fabrikens egna uppgifter på 0,93 liter milen. Koldioxidutsläppen på 219 gram/km är visserligen långt ifrån Vägverkets miljöbilsnivå på 120 gram/km men faktiskt strax under den svenska folkbilen, Volvos nya V70.
Ny teknik
Lexus erbjuder förstås en mängd ny och avancerad teknik, exempelvis en kamera i ratten som håller koll på att föraren är uppmärksam. Om bilens radar känner att man närmar sig ett annat fordon samtidigt som förarens ögon inte är riktade framåt, ljuder en varningssignal och bilen aktiverar själv bromsarna. Och om någon annan bil närmar sig bakifrån för snabbt börjar bromslyktorna blixtra för att varna den bakomvarande föraren.
Energisnåla lysdioder, som håller bilens hela livslängd, ersätter vanliga lampor både fram och bak. Plus mycket, mycket annat.
Men smakar det så kostar det; 1,1 miljoner är prislappen.
650 volts permanentmagnetisk synkronmotor. Effekt 224 hk (165 kW), vridmoment 300 Nm.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framvagn med multilänk och adaptiv luftfjädring, bakhjulsupphängning med multilänk och luftfjädring, kuggstångsstyrning med el-servo, regenererande skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 503, bredd 188, höjd 148, axelavstånd 297 cm. Tjänstevikt 2 270 kg. Maxlast 460 kg. Bagage 330 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Audi A8 W12, BMW 760i, VW Phaeton W12, Mercedes S600.