Mercedes på box

Ska du vara trendriktig i USA så ska du köra fyrkantiga bilar. Den trenden har även Mercedes nappat på med sin nya kompakta GLK. Men till skillnad från sina jeepliknande syskon Mercedes ML och GL tillverkas GLK inte i Nordamerika utan i tyska Bremen.

En låda röd Mercedes! Med nya GLK följer Mercedes den amerikanska trenden mot mera fyrkantiga bilar.

En låda röd Mercedes! Med nya GLK följer Mercedes den amerikanska trenden mot mera fyrkantiga bilar.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-11-18 10:35

GLK är Mercedes svar på BMW X3 och Audi Q5, som i sin tur var svaret på den asiatiska attacken i klassen mindre stadsjeepar. Eller crossovers, som man nu hellre säger. Toyota RAV4 och Honda CR-V var föregångarna och nyligen kunde vi bekanta oss med den svenska kontringen - Volvo XC60.
Som vanligt vill Mercedes spela i en lite egen division, inte minst prismässigt. Är det premium så är det. 419 900 kostar den billigaste versionen med en 3,0-liters bensinsexa. Provbilen med en V6-diesel kostar 439 900 kronor. Samma pris som man vill ha för varianten med en 3,5-liters bensinsexa.
Till sommaren kommer ytterligare en motorvariant, en rak fyrcylindrig diesel på 170 hk och ett pris på 379 900 kronor.


Mercedes GLK är i princip byggd på en C-klassplattform. Fast förstärkt och försedd med kraftigare hjulupphängningar. Och alla versioner har Mercedes eget fyrhjulsdrivningssystem 4Matic som standard. Liksom sjustegad automatväxellåda.
I båda disciplinerna är Mercedes i framkant. Bilen tar sig fram överraskande bra på dåligt underlag, trots opraktiska 20-tumshjul med 255 mm breda lågprofildäck (som att sätta vattenskidor på en sumobrottare). Transmissionen tar hand om det mäktiga vridmomentet med ryckfri elegans.
320-motorn ger hela 540 Nm vid låga 1 600 varv och bjuder förstås på ett utsökt bottendrag. Till en jämförelsevis anständig bränslekonsumtion. Volvo XC60 med den märkbart klenare D5-motorn drar lika mycket.
Köregenskaperna är trygga om än lite sävligare än hos en vanlig C-klass. Kanske för att chassiet rör sig aningen mer på grund av den längre fjädringsvägen.


Förarplatsen är lättjobbad, bortsett från Mercedes egensinniga kombinationsspak till vänster om ratten som innehåller alla de funktioner som konkurrenterna delar upp på två spakar. Och så är GLK förvånansvärt trång i baksätet - och bagagerummet är till och med något mindre än i C-klass. Men så är ju GLK faktiskt fem centimeter kortare än lillebror C-klass.
Säkerhet är ju Mercedes paradnummer och precis som i C-klass så är säkerhetsstandarden hög redan i grundutförandet. Men PreSafe och sidokrockkuddar i baksätet kostar extra. Lite småsniket med tanke på att Volvo skickar med nästan all säkerhetsutrustning som standard till nya XC60.
Någon storsäljare i Sverige blir knappast Mercedes GLK. Kanske inte ens i Europa i övrigt. Alla jag visat bilen för har rynkat på näsan åt utseendet. Men i USA skulle den säkert ha blivit en succé - om nu någon amerikan över huvud taget köper en bil i dessa tider.

Motor: 6-cylindrig längsmonterad dieselmotor med common rail, 2 987 cc, två överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 224 hk (165 kW) vid 3 800 varv/min, vridmoment 540 Nm vid 1 600 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 453, bredd 184, höjd 168, axelavstånd 276 cm. Tjänstevikt 1 830 kg. Totalvikt 2 480 kg. Bagagevolym 450-1 550 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Pris: 439 900 kronor
Bränsleförbrukning: 8,4 l/100 km

Utsläpp CO2: 208

EKONOMI +++ Dyr att köpa. Dyr att äga. Bra andrahandsvärde.
SÄKERHET +++++ Full pott i EuroNCAP. Hög säkerhetsstandard.
KOMFORT +++++ Bäst i klassen.
KÖREGENSKAPER ++++ Mycket stabil trots att det är ett högbygge.
MILJÖ ++ Relativt låg förbrukning för storleken. Långt till miljöbilsklass.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:
Volvo XC60 D5, BMW X3 3,0d, Audi Q5 3,0 TDI, Citroën C-Crosser HDi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om