Mercedes AMG rockar
Det är inte 0-100 km/t på 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/t som imponerar mest. Inte heller köregenskaperna. Det är ljudet! När sången från motorn når avgaspiporna är det som att gå på en riktigt fet rockgala - bastonerna går som tryckvågor genom märg och ben.
AMG står för Aufrecht, Melcher, Grosspach. Hans-Werner Aufrecht grundade företaget 1967, Erhard Melcher var hans forne kompanjon och Grosspach är namnet på staden där Hans-Werner föddes.
I dag jobbar över 400 personer på trimningsfirman AMG i bayerska Affalterbach och sedan 1998 äger Mercedes-Benz aktiemajoriteten i företaget.
I den motorstarkaste standardversionen av tvåsitsiga SLK mullrar en 3,5-liters V6:a på 272 hk. I vår SLK55 har AMG på något obegripligt sätt lyckats stoppa ner en dånande V8-motor på 360 hk. Fast varje motor är handbyggd så frågan är om man inte skruvat ihop den på plats inne i motorrummet?
Genom märg och ben
Åker gör man imponerande komfortabelt för att sitta i en tvåsitsig roadster (taket går ju att fälla ner men vädret var så ruggigt att jag avstod den här gången) och har man inte allt för skrymmande bagage duger den utan vidare som långfärdsvagn. Fast bagagerummet är ovanligt stort för biltypen och det nedfällda taket stjäl förbluffande lite utrymme. SLK har också en liten finess som gör det möjligt att köra öppet även i kylslaget väder - varmluftsmunstycken i nackstödet! För det är ju just i nacken fartvinden träffar, det vet alla som kört cabriolet.
En 7-stegad (!) automatväxellåda är standard och den arbetar så effektivt att det känns meningslöst att använda knapparna på rattens baksida för att växla manuellt. Utöver det manuella läget kan man också välja växlingsprogrammen "sport" och "comfort".
Mycket pengar?
Nästan 680 000 riksdaler är mycket pengar men ändå inte - inte i den här divisionen. Och man får ju både en cabriolet och en coupe i en och samma bil.
Det går att plocka på grejer för ytterligare dryga 100 000 kronor om man så vill. Exempelvis ett AMG Performace-paket som bland annat innehåller tuffare fjädring och ett programmerbart antisladdsystem.
Det kostar visserligen 70 000 extra, men det här är ingen bil för den som vänder på slantarna så varför börja snåla när du kommit så här långt?
FAKTA/Mercedes SLK55 AMG |
Chassi: Bakhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar. Kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 409, bredd 179, höjd 127, axelavstånd 243 cm. Tjänstevikt 1 540 kg. Maxlast 310 kg. Bagagevolym 210-300 liter. Släpvagn ej tillåten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!