Nya Renault Mégane, som når de svenska handlarna i vår, är den tredje generationen av den franske tillverkarens utmanare i den så kallade Golf-klassen. Fast den tillverkas i Palencia i Spanien och ställer du de tre upplagorna från 1995, 2002 respektive 2009 bredvid varandra så finns inga likheter alls. Generation III påminner i alla fall mer om den första generationen än om den andra, vars bakdel förde tankarna till Farmor Ankas tecknade bil.
Den designen gillade fransmännen och faktiskt även de engelska bilköparna, men i Sverige blev bilen ingen större succé. Dessutom klagade många på den märkliga styrningen med elektrisk servo, som hela tiden stretade mot rakt-fram-läge.
Roligare att köra
Mégane III har fått en mer slimmad design än den gamla, vilket ser bra ut, fast på bekostnad av att föraren inte alls ser bra. Bakåt. Däremot väldigt bra ut uppåt! Provbilens tak är nästan helt gjort i glas. Vilket dock kostar ett antal tusenlappar extra - i skrivande stund inte bestämt hur många.
Den nya formgivningen har också inverkat negativt på takhöjden i baksätet, som över huvud taget känns trångt.
Bilen har fått några centimeter extra axelavstånd jämfört med föregångaren, som tillsammans med en modifierad torsionsaxel bak och ny styrning ger nya Mégane markant bättre och mera underhållande köregenskaper. Möjligen något stötigare än tidigare men fortfarande behagligt tyst även på svensk grov asfalt.
Välj diesel
Bakom ratten upplevs instrumenteringen lite virrig och spridd och radion sitter nästan ända nere på golvet. Den digitala och kraftigt lysande vita hastighetsmätaren är en pina. Om inte annat för att den bländar föraren i vinternatten.
I vår provbil sitter den mindre bensinmotorn på 1,6 liter och 110 hästar, som dock inte kommer till Sverige förrän i höst. I stället kommer nu i första vågen en etanolkonverterad version av samma motor, plus en mycket intressant 1,4-litersmaskin med turbo som ger 130 hästkrafter. Men som kund bör du satsa på någon av de miljöbilsklassade dieselalternativen - trots att de är 10 000-20 000 kronor dyrare. Jag tror att de står sig bättre i värde än både etanol- och bensinvarianterna. Tre dieslar är aktuella för Sverige: två på 1,5 liter med 90 respektive 110 hästar och en på 1,9 liter och 131 hästar.
Priserna är inte helt klara när detta skrivs men preliminärt startar de på 155 000 kronor och slutar på 205 000 kronor. Även en tvådörrars coupé, som blir något dyrare, är aktuell för den svenska marknaden.