MariAnn Häggander var i ett kvartssekel en internationellt engagerad sångerska och en firad uttolkare av Wagner. 2004 pensionerades rösten, men som sångpedagog har hon fortfarande mycket att ge.
Undervisningen på musikhögskolan i Stockholm beskriver hon som ett roligt och ständigt pågående samtal med eleverna.
- Man utvecklas väldigt mycket. Det står aldrig stilla, jag lär mig fortfarande mer om människor och röster, säger hon.
Favoritscenen
Det är väl ingen vild gissning att hennes studenter har minst lika stort utbyte av sin sångpedagog. Här finns en rik källa att ösa ur, erfarenheter av all världens operascener och framstående kollegor, och av hur man mobiliserar all sin kunskap om att stå på scenen.
Hon har stått på de flesta av operavärldens scener, och man kan undra om hon har någon favorit bland teatrarna.
- Det var naturligtvis väldigt häftigt att stå på Metropolitans scen. Men den är så stor, det blir inte så mycket finlir-teater. Det är nog ändå mer intressant med närkontakt med publiken, säger MariAnne Häggander.
Gillar Wagner-scen
Att stå på en klassisk scen inför en jättepublik är nog en upplevelse utöver det vanliga. Men den mest genuina scenupplevelsen skapas i samklang med publiken i ett intimare sammanhang. Exempelvis på Brysseloperan, eller - konstigt vore det väl annars för en Wagnerian - Bayreuth.
- Ljudupplevelsen i Bayreuth är exceptionell därför att hela huset är byggt för att klinga. Och det är inte större än att publiken kan följa varje ansiktsförändring.
MariAnn Häggander hör till en mindre vanlig sorts operastjärna som har haft två karriärer, en på Stockholmsoperan och en på världens scener. Ett liv hon aldrig hade kunnat drömma om som liten. Hon var bara en sångglad tös med gott gehör från Trökörna, som fångades upp av en kantor med känsla för musikalisk begåvning. Genom möten med rätt personer tog hon sig till musikkonservatoriet utan att någonsin ha varit på en konsert eller opera.
Arbetet dominerade
- Det är som om jag har blivit pushad av änglar längs vägen och hamnat där jag ska vara, säger hon.
MariAnne Häggander har fått sin beskärda del av både glitter och tidiga mornar med resväskor tunga av noter. Framgångens pris har varit ett liv dominerat av arbete, på bekostnad av stabila familjerelationer.
- Det är både glamour och tungt jobb, och det är hjärnarbete med hj. Du ska ständigt lära dig nya saker, få in det i rösten, utvecklas. Men jag vill inte vara utan en dag, för allt jag har lärt mig om mig själv, om världen och om livet, det är underbart att ha med sig.