Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lastbar korean skapad i Europa

Med ett generöst lastutrymme och en snål dieselmotor kan Kia Cee’d Sporty Wagon bli en vinnare i sin klass. Så värst "sporty" behöver den inte vara för att vinna köpare i det här segmentet. Här gäller det snarare att ge rejäl valuta för pengarna.

Stockholm (TT Spektra)2007-11-15 09:34
Det något knepiga namnet Cee’d har sin förklaring i att bilen hör hemma i C-klassen, eller Golf-klassen som vi svenskar brukar kalla den. ED var namnet på konceptbilen som kom före produktionsbilen och som vittnar om att den är utvecklad för den europeiska marknaden. Sen knorrade man till det lite med en apostrof och vips hette bilen Cee’d.
Namnet Sporty Wagon är om möjligt än mera knepigt att förklara. Wagon är väl okay men sporty? Kanske är det tänkt att köparen ska vara sportig, för bilen är det inte.

Snål diesel
Kia Cee’d byggs i Zilina i Slovakien och är i stort sett identisk med nya Hyundai i30, som snart också kommer som kombi. Men Hyundai producerar syskonbilarna i grannlandet Tjeckien.
Cee’d Sporty Wagon är generöst utrustad redan i grundutförandet, har fått fem stjärnor i EuroNCAP och åtföljs av marknadens bästa garantier. Hela sju år på motor, växellåda och övriga komponenter i drivlinan, och fem år på det övriga. Och så tio års rostskyddsgaranti. Bara syskonet Hyundai kan matcha det. Släkten är värst.
Medan vanliga Cee’d finns med fem olika motoralternativ kommer Sporty Wagon med bara tre. En bensin (122hk) och två dieslar (115 respektive 140 hk). I vår provbil sitter den mindre dieseln som är imponerande samarbetsvillig, tyst och snål. Min medelförbrukning hamnade till och med någon centiliter under fabrikens egna uppgifter och nästan fem centiliter under Volvo V50 med 1,6-liters diesel.

Ljud från vägen
Man åker alldeles utmärkt både fram och bak och förarplatsen är snygg och välordnad. Men bilen släpper in lite väl mycket ljud från svensk grov asfalt. 16-tumshjul är standard och 17-tummare finns som tillval. Det borde tvärtom finnas 15-tumshjul med högre däckprofil som tillval, vilket skulle ge en tystare bil.
Kia Cee’d har bältespåminnare på alla fem sittplatserna, krockkuddar och krockgardiner, plus ABS och antisladd. Dock inte strålkastarrengörare, vilket är trist.
Även om Kia Cee’d rent storleksmässigt hör hemma i Golf-klassen är det inte Volkswagen som bjuder det allvarligaste motståndet - nya Golf Variant är alldeles för dyr -värst blir nog släkten: kombiversionen av Hyundai i30. Fast den finns ännu inte ute i handeln. Till dess är det främst populära Peugeot 307 kombi som Kia utmanar. Det kan bli en spännande uppgörelse.

  
Kia Cee’d 1,6 CRDi SW
 
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 582 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 255 Nm vid 1 900 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, individuell hjulupphängning bak med multilink och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 447, bredd 179, höjd 153, axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 502 kg, maxlast 418 kg, bagagevolym 534-1 664 liter, släpvagnsvikt 1 400 kg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om