Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kusinen från landet

Visst är nya Mazda 6 Kombi släkt med Volvo V70. Men bara på långt håll. Kusinen från landet skulle man kanske kunna kalla den nya kombibilen. Den uppåtgående solens land. Bilen tillverkas nämligen i Hiroshima. Men 25 procent av Mazda Motors kontrolleras från Ford i Detroit så det finns också släktband till nya Mondeo.

Nya Mazda 6 Kombi är visserligen kusin med Volvo V70 och Ford Mondeo Kombi men dock ett halvt nummer mindre. Dessutom lättare och snålare på bränsle.

Nya Mazda 6 Kombi är visserligen kusin med Volvo V70 och Ford Mondeo Kombi men dock ett halvt nummer mindre. Dessutom lättare och snålare på bränsle.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-04-28 09:31

När helt nya Mazda 6 introducerades i höstas var vi många som trodde att det skulle bli ännu ett syskon i Ford-familjen där Volvo S80 och V70 redan fanns tillsammans med nya Ford Mondeo, Galaxy och S-Max. Vi hade ju tidigare sett Mazda 3, byggd på samma arkitektur som Ford Focus och Volvo S40, och vi visste att nya lilla Mazda 2 snart skulle komma att säljas under namnet Ford Fiesta.
Men när det gäller nya Mazda 6 så har japanerna valt att gå sina egna vägar. Den nya upplagan är visserligen större än föregångaren men inte alls lika stor som sina europeiska kusiner V70 och Mondeo. Mazda valde helt enkelt att bygga vidare på den egna arkitekturen eftersom de tyckte att kusinerna från väst inte hade lika bra grejer att erbjuda.

Inte full kontrollMazda är inte lika hårt hållna av Ford som Volvo är, därför att amerikanarna bara har 25 procent av aktierna. I Volvo har Ford som bekant full ägarkontroll.
Nya Mazda 6 hade alltså premiär i höstas men kombimodellen är här först nu. Rymligare än föregångaren, roligare att köra och med en klart bättre kvalitetskänsla. Fast sittdynorna är fortfarande lite korta och trots att Mazda har lagt ner massor av jobb på att få bilen tystare så tränger fortfarande buller från svensk grov asfalt in i kupén. Och när man som jag kliver direkt över från en BMW så blir det väldigt tydligt. 17-tumshjulen på provbilen gör förstås inte saken bättre.
Bilen har el-hydraulisk styrservo som ger en acceptabel närkontakt med vägbanan. Men Advance-versionen, som är den enda som finns med diesel, känns dock inte lika distinkt som den sportmodell jag körde vid världspremiären i fjol.
Teknikerna i Hiroshima har skruvat ner både effekt och moment hos dieselmotor för att minska förbrukning och utsläpp - och det känns. Maskinen är trött på låga varv. Sexväxlad manuell låda är standard och den får man jobba en hel del med för att få flyt i körningen.
Automatlåda finns bara som tillval till bensinmotorn på 2,0 liter.

Kombin svensk favoritJust 2,0-litersfyran för bensin känns igen sen förra generationen, liksom 1,8-litersmotorn. Den gamla 2,3-litersmaskinen har däremot borrats upp till 2,5 liter och ger nu 170 hk.
Den utgående "Sexan", som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Närmare hälften gick till europeiska köpare. Av dem 11 000 svenskar. Fast svenskarna är inte som andra, det vet vi, så de valde huvudsakligen kombiversionen. Så blir det nog med den nya modellen också.

Fakta/Mazda 6 Kombi
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 999 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 140 hk (103 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 330 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 479, bredd 180, höjd 149, axelavstånd 273 cm. Tjänstevikt 1 545 kg. Totalvikt 2 110 kg. Bagagevolym 519-1 751 liter. Släpvagnsvikt 1 600 kg.

Mazda 6 Kombi
Pris: 242 000
Bränsleförbrukning: 5,6 l/100 km

Utsläpp CO2: 149

EKONOMI +++++ Bra pris. Känd för att vara bekymmersfri. Låga driftskostnader.
SÄKERHET +++++ Ännu inte krocktestad av Euro NCAP men 5 stjärnor ett måste.
KOMFORT +++ Korta sittdynor bak. Småbullrig. Något stötig med 17-tumshjul.
KÖREGENSKAPER ++++ Trygg att köra men dieselmotorn är överraskande trött.
MILJÖ +++ Relativt snål men en bra bit till miljöbilsgränsen.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:
VW Passat Variant, Peugeot 407 SW, Toyota Avensis Kombi, Ford Mondeo Kombi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om