När helt nya Mazda 6 introducerades i höstas var vi många som trodde att det skulle bli ännu ett syskon i Ford-familjen där Volvo S80 och V70 redan fanns tillsammans med nya Ford Mondeo, Galaxy och S-Max. Vi hade ju tidigare sett Mazda 3, byggd på samma arkitektur som Ford Focus och Volvo S40, och vi visste att nya lilla Mazda 2 snart skulle komma att säljas under namnet Ford Fiesta.
Men när det gäller nya Mazda 6 så har japanerna valt att gå sina egna vägar. Den nya upplagan är visserligen större än föregångaren men inte alls lika stor som sina europeiska kusiner V70 och Mondeo. Mazda valde helt enkelt att bygga vidare på den egna arkitekturen eftersom de tyckte att kusinerna från väst inte hade lika bra grejer att erbjuda.
Inte full kontrollMazda är inte lika hårt hållna av Ford som Volvo är, därför att amerikanarna bara har 25 procent av aktierna. I Volvo har Ford som bekant full ägarkontroll.
Nya Mazda 6 hade alltså premiär i höstas men kombimodellen är här först nu. Rymligare än föregångaren, roligare att köra och med en klart bättre kvalitetskänsla. Fast sittdynorna är fortfarande lite korta och trots att Mazda har lagt ner massor av jobb på att få bilen tystare så tränger fortfarande buller från svensk grov asfalt in i kupén. Och när man som jag kliver direkt över från en BMW så blir det väldigt tydligt. 17-tumshjulen på provbilen gör förstås inte saken bättre.
Bilen har el-hydraulisk styrservo som ger en acceptabel närkontakt med vägbanan. Men Advance-versionen, som är den enda som finns med diesel, känns dock inte lika distinkt som den sportmodell jag körde vid världspremiären i fjol.
Teknikerna i Hiroshima har skruvat ner både effekt och moment hos dieselmotor för att minska förbrukning och utsläpp - och det känns. Maskinen är trött på låga varv. Sexväxlad manuell låda är standard och den får man jobba en hel del med för att få flyt i körningen.
Automatlåda finns bara som tillval till bensinmotorn på 2,0 liter.
Kombin svensk favoritJust 2,0-litersfyran för bensin känns igen sen förra generationen, liksom 1,8-litersmotorn. Den gamla 2,3-litersmaskinen har däremot borrats upp till 2,5 liter och ger nu 170 hk.
Den utgående "Sexan", som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Närmare hälften gick till europeiska köpare. Av dem 11 000 svenskar. Fast svenskarna är inte som andra, det vet vi, så de valde huvudsakligen kombiversionen. Så blir det nog med den nya modellen också.