Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konstnär hämtar kraft från ängslan

Radioaktiva katter, flygande guldfiskar, ett cocktailparty inmurat i ostbågar. Är det bilder av ditt liv så är du i varje fall inte ensam. Sandy Skoglund kallas surrealist - själv benämner hon sig realist.

"Revenge of the goldfish" från 1982.

"Revenge of the goldfish" från 1982.

Foto: Sandy Skoglund

Stockholm (TT Spektra)2010-07-28 03:00
"Hon kan Photoshop". Det är ofta den första tanken som slår dem som betraktar Sandy Skoglunds fotografier.I hennes bilder rör sig människor genom fantastiska miljöer befolkade av radioaktiva katter, självlysande rävar eller svävande guldfiskar. Det är lätt att tro att konstnären ägnat dagar åt att manipulera sina fotografier i datorn, men i själva verket ljuger bilderna. Allt som syns i den drömlika scenografin finns på riktigt.Bilderna fungerar som vrängda tableaux vivants där sådant vi vanligen förpassar till det övernaturligas domäner omvänt speglar verkligheten. Bakom varje klick med kameran ligger flera års förberedelser.- Många konstnärer arbetar med en stor stab av assistenter. Jag gör inte det. Jag har ingenting emot att arbeta med Photoshop, men varför blir man konstnär? För att sitta framför en dator eller för att arbeta med med konkreta material? För mig är poängen att arbeta med händerna, säger hon.Arv efter surrealismen
När Sandy Skoglunds konstnärliga bana tog sin början var Photoshop knappast aktuellt.I en stor retroaktiv utställning på Mjellby konstmuseum visas nu verk från 1970-talet och fram till i dag. Museet i Halland är Halmstadsgruppens hem. Under 1930-talet importerade konstnärskollektivet surrealismen till Sverige och Sandy Skoglund presenteras som en sentida arvtagare till pionjärer som Man Ray och Salvador Dal’. Själv tycker hon att etiketten är aningen missvisande.- Det är en halvsanning att kalla mig surrealist. Undermedvetet har jag säkert tagit djupa intryck av de tidiga surrealisternas banbrytande arbete. Men mina bilder kommer absolut inte från mina drömmar eller mitt undermedvetna, jag arbetar med verkligheten. Jag skulle vilja påstå att mitt arbete är väldigt realistiskt, men den amerikanska verkligheten har blivit surrealistisk, säger hon.Misstror det ögat ser
Sandy Skoglunds tidiga verk gör ett starkt visuellt intryck. Ofta är själva poängen att använda föremål på ett sätt som avlägsnar dem från deras vardagliga funktion. Kakor, majs och morötter förvandlas från mat till färg och form. Skillnaden mellan 70-talet stilleben och de scener Sandy Skoglund bygger i sina senare verk kan tyckas stor, men som en röd tråd genom hennes arbete löper en misstro mot världen så som den ter sig vid första ögonkastet.- Om vi trodde att allt vi ser med våra ögon är den enda verklighet vi kan dela med varandra så tror jag att vi hade varit väldigt olyckliga varelser. Traditionellt sett har man betraktat fotografier som sanna vittnesmål. Den traditionen ville jag ifrågasätta redan i mina tidigaste bilder från 70-talet. Helt säkert i USA, men sannolikt i hela världen, kan man inte längre ta saker för vad de ser ut att vara.
Namn: Sandy SkoglundFödd: 1947 i Massachusetts, USA.Aktuell: Med en stor retrospektiv utställning på Mjellby konstmuseum i Halmstad. Utställningen pågår den 6 juni till den 1 september. Den 10 september öppnar utställningen på Fotografiska museet i Stockholm.
Skolad:
På Sorbonne i Paris och University of Iowa där hon tog en mastersexamen i måleri 1972. I dag undervisar hon konst på Rutgers University i New Jersey.Kallar sig: Avantgardistisk postmodernist och definierar sina ismer som inkluderande: "I den mening att jag ifrågasatt den modernistiska traditionen, där allt bröts ner och förenklades till grundläggande element, för att arbeta med allt från konsthantverk till installationer och fotografi."Ses på: Flertalet stora amerikanska konstmuseer som The Metropolitan Museum of Art, San Francisco Museum of Modern Art och Dayton Art Institute.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om