Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kizashi med extra av allt

Suzuki har något stort på gång! Kizashi är den japanska småbilstillverkarens första modell i mellanklassen. Dessutom betyder det japanska ordet Kizashi just det - "något stort är på gång."

Svensken brukar inte falla för så kallade tre-box-bilar i mellanklassen, alltså med konventionellt bagagerum, så frågan är vilka som ska nappa på Suzuki Kizashi.

Svensken brukar inte falla för så kallade tre-box-bilar i mellanklassen, alltså med konventionellt bagagerum, så frågan är vilka som ska nappa på Suzuki Kizashi.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-03-02 03:00

Storleksmässigt, och i viss mån även utseendemässigt, är Suzukis helt nya bil jämförbar med VW Jetta. Men till skillnad från den tyska konkurrenten - och andra konkurrenter för den delen - har Suzuki valt att göra det väldigt enkelt för den presumtive köparen:

Kizashi finns i bara ett enda utförande och med all extrautrustning på plats från början.

Allt standard
Fyrhjulsdrivning, automatlåda, sportchassi, 18-tumshjul, parkeringssensorer, xenonljus, farthållare, klimatanläggning, sollucka, regnsensor, elektriskt ställbara framstolar, nyckelfritt startsystem, läderklädsel, sju krockkuddar och antisladd. Allt är standard!

Och det finns bara ett motoralternativ - en bensinare på 2,4-liter. Det enda du som köpare kan påverka är lacken.

I nybilsprislistan finns flera billigare mellanklassbilar, men de når inte på långa vägar samma utrustningsnivå.

Steglös växellåda
Suzuki Kizashi är i grunden framhjulsdriven men kan med en knapptryckning få drivning även på bakhjulen. Inte världens bästa system kanske, men tillräckligt bra för att ge stabilitet och ökad framkomlighet på isiga vintervägar. En sejour i de värmländska skogarna i anslutning till Svenska Rallyt blev ett elddop som klarades galant. Och så länge man slipper tävla med Sébastien Loeb och Petter Solberg så räcker 178 hästkrafter mer än väl.

Genial teknik
CVT-lådan har inga växlingssteg utan baseras på samma holländska Van Doorn-patent som en gång i tiden drev Daf-bilarna - och gamla Volvo 343. Tekniken kräver lite tillvänjning men är i grunden genial. Ligger du och marschar kring 100-110 kilometer i timmen jobbar motorn nästan ljudlöst runt 1 800 varv och nöjer sig med halvlitern per mil. Fast vid lite mer aggressiv körning blir det surrigare och förbrukningen sticker snabbt iväg.

Det finns elektroniskt skapade växlingssteg som kan styras med paddlar från ratten men de behövs egentligen bara om man vill ha extra motorbroms.

Stötigt chassi
Kizashi har ett klart sportbetonat chassi vilket betyder att färden blir besvärande stötig på gropiga och dåligt underhållna vintervägar. Baksätet är avsett för tre men duger egentligen bara för två. Som inte är allt för långa, eftersom takhöjden är lite skral.

Bilen har sålts i ett par år i USA och där har den också krocktestats med bra resultat. Däremot är den ännu inte testad av Euro NCAP. Den svenske importören hoppas kunna sälja 500 bilar i år.


BETYG:
3 av 5

RESULTAT: 36 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10

Tjänstevikt (kg): 1 625

Max släpvagnsvikt/(kg): 1 700/1 470

Drivning: 4x4

Växlar: CVT

Cylindrar/drivmedel: 4/bensin

Maxlast (kg): 405

PRESTANDA 7 av 8

Effekt (hk): 178

Vridmoment (Nm/varv): 230/4 000

0-100 km/t (sek): 8,8

Vändcirkel (m): 11,0


KOMFORT
8 av 10

Fällbart ryggstöd bak: 60/40

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter): 461

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elhydraulisk


SÄKERHET
7 av 10

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar/krockgardiner: 6

Fästen barnstol: Isofix

Antisladdsystem: Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak): Nej/nej

MILJÖ 0 av 4

CO2 (g/km): 191

Bränsleförbrukning (l/100 km): 8,3

EKONOMI 6 av 8

Pris på gatan (kr): 279 900

Skatt (kr): 1 708

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 3/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat): 9 920

Strålkastare (kr, komplett): 5 513 (xenon)

PLUS

Fullt utrustad redan från början. Fyrhjulsdrivning och automatlåda standard.

MINUS

Lite väl törstig på bensin. Vägljud tränger in. Än så länge ett lite udda märke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om