Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kaxig och kantig citybil

Kaxig, kantig och lite kostsam. Toyota Urban Cruiser har flera av den förhatliga stadsjeepens fördelar men egentligen inte någon av dess nackdelar. Det skulle i så fall vara prislappen. Vill du ha den lilla lådan med fyrhjulsdrivning kostar den över 200 000 kronor.

En högteknologisk liten motor med variabel ventilstyrning som gör ett gott arbete för en låg bränslekostnad.
Foto: Rolf Gildenlöw

En högteknologisk liten motor med variabel ventilstyrning som gör ett gott arbete för en låg bränslekostnad. Foto: Rolf Gildenlöw

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2009-08-21 11:29

Jag valde bort fyrhjulsdrivningssystemet och fick en Toyota Urban Cruiser för 156 000 kronor. Då hade jag även valt bort dieselmotorn som hör ihop med fyrhjulsdrivningen. I stället fick jag ett start- och stoppsystem som automatiskt stänger av motorn när föraren lägger ur växeln vid exempelvis ett rödljus.
Men den är fortfarande lite dyr - Urban Cruiser är ju faktiskt inte mycket större än en Volkswagen Polo eller en Opel Corsa. Annat än på höjden. Dessutom måste man betala nästan 9 000 kronor extra för att få luftkonditionering, som ju numera är standard i snart sagt alla bilar.
Det du som köpare får betala dyrt för är förstås driftsäkerhet och erkänt hög byggkvalitet.

Högteknologisk motor
Fördelen med en högbyggd bil är förstås att det är lättare att komma i och ur och att de åkande får en mer upprätt sittställning. Bilen känns även rymligare och luftigare. Men det finns högbyggen som är billigare än Urban Cruiser, exempelvis Opel Meriva, Ford Fusion, Renault Grand Modus och Skoda Roomster. Fast ingen nöjer sig med så lite bränsle som den högteknologiska lilla japanska 1 300-kubiksmotorn.
Fördelen med att välja Urban Cruiser med enbart framhjulsdrivning är att det då går att skjuta baksätet en bit extra och, så att säga, växla bagagevolym mot mer benutrymme.
Med prestanda, komfort och köregenskaper är det lite sisådär - det är inget som imponerar. 1,4-litersdieseln, som är alternativet till den lilla bensinaren, är aningen snabbare upp till 100 kilometer i timmen. Eller ska man kanske säga mindre långsam? Toppfarten 175 kilometer i timmen räcker i alla fall utmärkt på svenska vägar.
Bilen känns lite stötig och struttig på dåligt underlag och inbjuder inte till någon yster körning. Urban Cruiser är en utpräglad citybil.

Dyr diesel
Förutom den lilla högkomprimerade bensinmotorn (kompressionsförhållande 11,5:1) finns alltså en 1,4-liters diesel i motorutbudet. Den är på 90 hästkrafter, alltså något mindre än bensinarens 100 hästar, men har ett betydligt mäktigare vridmoment. Dessutom är den snålare (0,45 liter milen) och klarar miljöbilsgränsen. Samtidigt är den nästan 30 000 kronor dyrare! Dessutom är ju fordonsskatten på dieselbilar långt mer än dubbelt så hög. Eftersom miljöbilsrabatten inte längre finns måste förstagångsköparen alltså köra både natt och dag för att ta igen den merkostnaden.
Och det är bara dieselversionen som går att få med fyrhjulsdrivning som då kostar ytterligare drygt 15 000 kronor. Slutpriset blir hela 200 600 kronor.

RESULTAT: 37 av 50 poäng

ALLMÄNT: 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 230
Max släpvagnsvikt (kg) 800
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 329
Maxlast (kg) 360

PRESTANDA 7 av 10 poäng
Effekt (hk) 100
Vridmoment (Nm/varv) 132/3 800
CO2 (g/km) 129
0-100 km/t på (sek) 12,5
Vändcirkel (m) 11,0

KOMFORT: 6 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 314/749
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektromekanisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja

EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 156 000
Skatt (kr) 795
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,55
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
PLUS
Behändig och praktisk i stadstrafik. Bränslesnål motor.

MINUS
Måttliga prestanda. Lite stötig. Dyr.
Fakta/Tre av de vassaste konkurrenterna
Skoda Roomster 1,4
138 900 kronor.
Mycket mer användbar. Men bullrigare och lite skåpbilsbetonad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om