Yellow Tail från Australien är ett exempel. Där var målgruppen vin-ovana amerikanska konsumenter. Man översötade vinerna och kletade på en massa vaniljtoner från ekspån och succén var ett faktum. Tidernas försäljningssuccé over there - vilket hjälptes upp av en stiliserad känguru på etiketten.
En stor undersökning i Australien visar nämligen att merparten av de vinfirmor som har satsat på den amerikanska marknaden, och som haft framgång, har prytt etiketterna med djur. En mycket positiv signal i USA, och kanske även här. Gato Negro med sin katt, älgvinet La Chasse och Hidden Rocks känguru hjälper sannolikt upp försäljningen. Men de är också prisvärda och anständiga viner, vilket inte är fallet med Yellow Tail Cabernet Merlot som även säljer bra här. Det hör dock till Systembolagets mest konstlade och onödiga produkter vid sidan av alkoholläsken, numera förklädd till cider.
Nyligen har jag dock fallit pladask för ett annat konceptvin. Nämligen sydafrikanska, kaffe- och chokladsmakande, KWV Café Culture Pinotage. Och jag är inte ensam. På mässan Det Goda Köket i november presenterade importören vinet och det blev en omedelbar succé. Därefter har så många efterfrågat vinet från beställningssortimentet att det från 1 april kvalificerat sig till ordinarie listning. Vilket det definitivt är värt.
Kaffesmakande pinotage helläckert konceptvin
Det har blivit allt vanligt med konceptviner. Skräddarsydda smaker för bestämda målgrupper. Allra mest har företeelsen utvecklats i Nya världen (alltså vinländerna utanför Europa).
Foto:
Fakta/KWV Pinotage Culture Pinotage
Pinotage är Sydafrikas bidrag till vinvärlden. En druvkorsning från 1925 mellan Bourgognes pinot noir och sydfranska cinsault. En mer lättodlad pinot noir-smakande druva var målet, men resultatet blev acetonosande, lingonsyrligt och malörtsbittert.
På 1970-talet fick dock en del producenter ordning på druvan. Ett reducerat skördeuttag och bättre kloner gav häpnadsväckande goda, smakrika och koncentrerade viner. På senare år har en rad goda pinotage lanserats.
Senast i raden är KWV Café Culture Pinotage, 88 kronor (nr 2369). Ett helläckert vin där utvalda kloner, hårt rostade ekfat och speciella jäststammar lyckats accentuera druvans personlighet så att vinet smakar såväl mörka bär som sötlakrits, choklad, rök och mörkrostat kaffe. Upplevs faktiskt inte sökt - utan bara utsökt gott. (TT Spektra)
Pinotage är Sydafrikas bidrag till vinvärlden. En druvkorsning från 1925 mellan Bourgognes pinot noir och sydfranska cinsault. En mer lättodlad pinot noir-smakande druva var målet, men resultatet blev acetonosande, lingonsyrligt och malörtsbittert.
På 1970-talet fick dock en del producenter ordning på druvan. Ett reducerat skördeuttag och bättre kloner gav häpnadsväckande goda, smakrika och koncentrerade viner. På senare år har en rad goda pinotage lanserats.
Senast i raden är KWV Café Culture Pinotage, 88 kronor (nr 2369). Ett helläckert vin där utvalda kloner, hårt rostade ekfat och speciella jäststammar lyckats accentuera druvans personlighet så att vinet smakar såväl mörka bär som sötlakrits, choklad, rök och mörkrostat kaffe. Upplevs faktiskt inte sökt - utan bara utsökt gott. (TT Spektra)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!