Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jetta tar revansch

Kärt barn har många namn. Volkswagen Jetta har haft minst sex sen starten 1979. Men något kärt barn blev den aldrig. I Europa fick den snabbt gubbstämpel. Är det dags för revansch nu?

Foto: BMW

Stockholm (TT Spektra)2011-08-24 03:00

Man brukar lite elakt säga att Volkswagen Jetta är en VW Golf med ryggsäck. Samma bil, men med en påbyggd koffert där bak. Att den blev så mycket rymligare imponerade inte på de europeiska bilköparna, som föredrog Golf.

Namnbyten i hopp om en nystart hjälpte inte heller. I Europa försökte VW med Vento och Bora, utan framgång (runt om i världen har den även hetat Fox, Atlantic, Sagitar och Clásico). 2005 slutade Volkswagen att tillverka bilen i hemstaden Wolfsburg. Den helt nya Jetta som nu lanseras i Europa kommer från - Mexiko!

Succé i USA
Nya Volkswagen Jetta har faktiskt sålts i USA i över ett år nu. Och blivit en succé. Fortfarande är det i grunden en VW Golf men den här gången har man ansträngt sig lite extra för att skilja bilarna åt. Det gäller inte minst utseendet. Nya Jetta är snygg!

Men Volkswagen har även förlängt bilens plattform med nio centimeter, jämfört med Golfens, och samtidigt ökat avståndet mellan hjulaxlarna med sju centimeter.

Det gör nya VW Jetta till giganten i klassen. Bagageutrymme sväljer hela 510 liter vilket är i nivå med betydligt större bilar och även hotar storebror Passat.

Stadig och bullrig
På andra sidan Atlanten finns ingen autobahn och ingen fri fart så Volkswagens chassitekniker har modifierat chassiet för Europa, vilket betyder att bilen blivit stadigare - och mera bullrig. Ibland undrar man varför vi bilköpare i övriga Europa ska tvingas offra så mycket komfort bara för att ett enda land tillåter fri fart?

På insidan är det mesta sig likt från VW Golf. Ja, hela VW-familjen, faktiskt. Det sägs att finishen är bättre på bilarna som skeppas till Europa, men verkar det inte tillverkningsmässigt knepigt att skruva ihop bilarna till den övriga världen lite sämre?

Lägre förbrukning
Provbilen är top of the line i Jetta-familjen. TSI GT med 200 hästkrafter och dubbelkopplingsväxellåda (DSG). Överdådiga prestanda och köregenskaper som de flesta bilförare inte ens kan utnyttja. Vad mer kan man önska? Lite lägre bränsleförbrukning, kanske? Då ska du förstås satsa på 1,4-liters TSI i Blue Motion-utförande. 105 hästkrafter och 0,53 liter milen och dessutom utsedd till världens bästa motor av International Engine of the Year Awards. Eller en dieselmotor med samma effekt och en förbrukning på 0,42 liter milen.

Originalnamnet är tillbaka och gubbstämpeln är som bortblåst. Dags för revansch!

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters bensin

Växlar: DSG, 6

Tjänstevikt: 1 450 kg

Maxlast: 490 kg

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 254 400 kr

Skatt: 1 520 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti


SÄKERHET
Betyg: 5

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,77 l/mil

CO2-utsläpp: 178 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 510 liter

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk


PRESTANDA
Betyg: 4

Toppfart: 236 km/t

Effekt: 200 hk vid 3 600 varv/min.

Vridmoment: 280 Nm vid 1 700 varv/min.

Acceleration: 0-100 km/t på 7,5 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Bra prestanda. Rymligast i klassen med stort bagageutrymme. Utmärkta köregenskaper.

MINUS

Europa-chassiet ger mycket buller från hjulen. Relativt höga utsläpp av koldioxid och relativt högt pris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om