Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Japanen som korsade Atlanten

Jag körde Nissan Murano redan 2004, fast då var det en inlånad bil från Kanada. Bilen är också utvecklad i USA för den nordamerikanska marknaden men efter ett tämligen omfattande modifieringsarbete skeppades den 2006 till Europa. Och nu är en ny generation Murano här. Billigare och bättre.

En bil som sticker ut med sitt glittrade grin. Nissan Murano väcker känslor. Bilen är utvecklad i USA för amerikanska bilköpare men där har bilförsäljningen som bekant tvärstannat. Och i Europa har priset fallit rejält.Foto: Rolf Gildenlöw

En bil som sticker ut med sitt glittrade grin. Nissan Murano väcker känslor. Bilen är utvecklad i USA för amerikanska bilköpare men där har bilförsäljningen som bekant tvärstannat. Och i Europa har priset fallit rejält.Foto: Rolf Gildenlöw

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2009-01-07 03:00
Nissan Murano blev en jättesuccé i Nordamerika när den lanserades år 2003. Då ville alla ha en crossover - lite mindre och lite smartare än en konventionell suv. Men i dag är även den här biltypen iskall i krisens USA så när den nya versionen av Murano nu introduceras behöver Europa inte vänta. Bilen är i princip helt nydesignad, både på utsidan och på insidan, men D-plattformen är närmast identisk med den tidigare. Bara än mer finslipad. Motorn är också identisk med föregångaren och således inlånad från sportbilen Nissan 350Z. Men effekten och momentet har skruvats upp.Och så den lite unika växellådan: En steglös CVT som bygger på det gamla holländska Daf-patentet. Den funkar alldeles utmärkt i den här konfigurationen.Kompetent
Men Nissan Murano får nu konkurrens av en nära släkting, som också skeppas över till Europa från USA - Infiniti FX. Infiniti är Nissans lyxbilsmärke (precis som Lexus är en fisförnäm Toyota) och vid ett första påseende påminner FX onekligen om Murano. Men bilarna är väsensskilda. Infiniti FX har en längsmonterad motor som driver på bakhjulen medan Nissan Murano har en tvärställd motor som driver på framhjulen.Fast båda blir vid behov fyrhjulsdrivna.Första generationen Murano som kom till Sverige hade lika tuff design och var lika komfortabel men hade en ganska plastig interiör av typiskt amerikanskt snitt. Det har radikalt åtgärdats till den nya upplagan. Och de behövdes för att Murano skulle kunna locka BMW- och Mercedeskunder.Trots utseendet är Nissan Murano inte någon bil man ska ge sig ut i terrängen med. Men fyrhjulsdrivningssystemet med elektromagnetisk mellandifferential gör den i alla fall minst lika kompetent på dåligt underlag som exempelvis en Lexus RX350. Något europeiskt krocktest har inte gjorts med den amerikanska motsvarigheten till EuroNCAP gav bilen höga poäng.Nya Murano är faktiskt drygt 20 000 kronor billigare än föregångaren men fortfarande rätt dyr. Men då ingår ju nästan allt i standardutrustningen, som navigation, jättestereo, elektriskt ställbara stolar i läder, bixenonstrålkastare, sollucka, klimatanläggning med mera. Plus en ganska finurlig finess - dubbel backningskamera. En kamera sitter på bakluckan medan den andra är placerad i högra backspegeln för att visa bilens sida i förhållande till trottoarkanter, stolpar och andra hinder. Ytterligare en finess är självläkande lack! Jo, det är sant, små repor i lacken lagar sig själv.Sen finns det förstås massor av förvaringsfack och mugghållare. För amerikanska bilköpare är det viktigare än hästkrafter.
Motor: 6-cylindrig tvärställd V-motor med bränsleinsprutning, 3 498 cc, dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank och fyra variabla ventiler per cylinder. Effekt 256 hk (188 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 334 Nm vid 4 400 varv/min.Chassi: Fyrhjulsdriven. Flerlänkad framvagn med fjäderben, multilinkbakaxel med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.Mått och vikter: Längd 483, bredd 188, höjd 173, axelavstånd 283, markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1 933 kg. Totalvikt 2 380 kg. Bagage 438-877 liter. Släpvagnsvikt 1 585 kg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om