Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte längre lika egen

Den nya upplagan av Citroën C4 har blivit mer EU-anpassad både vad gäller utrymmen och kvalitetskänsla. På vägen dit blev den också mindre fransk och mindre egensinnig. Men komforten är fortfarande bäst i klassen.

Nya Citroën C4 har fått en mer pompös aktersalong vilket i sin tur skapat klassens bästa bagageutrymme.

Nya Citroën C4 har fått en mer pompös aktersalong vilket i sin tur skapat klassens bästa bagageutrymme.

Foto: Pierre Sautelet

Stockholm (TT Spektra)2011-03-30 03:00

Citroëns nya modell i den så kallade Golf-klassen har alltså vuxit och även tagit ett rejält kliv upp på kvalitetsstegen. Detta främst för att kunna möta de europeiska konkurrenterna från Ford, GM och VW-koncernen. Ännu når man inte riktig premiumkänsla i alla delmoment, men Citroën är fortfarande bäst av alla när det kommer till komfort (provbilen är extrautrustad med massage i framstolarna).

Tyvärr har förnyelsen inneburit att en del av C4:ans lite udda finesser försvunnit. Det fasta rattnavet till exempel, och doftampullen som kunde fylla kupéluften med aromen från nybakade kanelbullar.

Vilket svek, Citroën!

Återstår att hoppas på lite mer vågade utsvävningar till DS4, som lanseras nu i vår.

Klassledande bagagerum
Nya Citroën C4 har blivit större på alla ledder och bagageutrymmet har vuxit till klassledande 408 liter.

Den billigaste versionen av C4 heter VTi 95 Attraction, är bensindriven och kostar 154 000 kronor. Provbilen är dock försedd med PSA:s numera smått klassiska 1,6-liters diesel (används även av Volvo och Ford och givetvis av koncernkollegan Peugeot), här kombinerad med EGS-växellåda och start/stopp-system. Den ger 110 hästkrafter till en förbrukning av bara 0,42 liter milen. Bilen klarar också den svenska miljöbilsgränsen med god marginal.

Men priset skenar dessvärre iväg till 204 900 kronor. Provbilen är dessutom Exclusive-utrustad vilket höjer priset med nästan 20 000 kronor.

Kräver tillvänjning
Det är lätt att trivas med C4 e-HDI, som miljöversionen kallas, även om den inte för ett ögonblick för tankarna till Citroëns framfart i rallyskogarna. Och den robotiserade EGS-växellådan kräver tillvänjning. Det är enkelt uttryckt en manuell sexväxlad låda där elektroniken sköter växelspaken. Någon kopplingspedal finns inte. Trampar du bara fullt på gaspedalen och låter tekniken göra resten så blir det en ryckig och gungig färd, men med lite känsla i högerfoten går det att få mjuka växlingar. Men jämförd med Fords och VW:s dubbelkopplade växellådor känns EGS passé.

Hysteriska varningar
En gång i tiden utgjorde franska bilar något av ett lågvattenmärke i fråga om säkerhet. Men när det gäller småbilar ligger de i dag i framkant och nya C4 fick följaktligen maximala fem stjärnor i Euro NCAP. Liksom föregångaren fick redan 2004. Men alla hysteriska varningssignaler kunde vi ha klarat oss utan. Till och med blinkersticket har förvandlats till ett trumsolo.


ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp

Växlar: 6-stegad elektroniskt styrd växellåda

Tjänstevikt: 1 440 kg

Maxlast: 385 kg

Max släpvagnsvikt: 1 550 kg

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 204 900 kr

Skatt: 1 168 kr

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,42 l/mil

CO2-utsläpp: 109 g/km

KOMFORT Betyg: 5

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 408-1 183 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk


PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 190 km/t

Effekt: 112 hk vid 3 600 varv/min.

Vridmoment: 270 Nm vid 1 750 varv/min.

Acceleration: 0-100 km/t på 13,3 s

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Mest komfort och rymligast i klassen. Miljöbil enligt svensk definition ger fem skattefria år.

MINUS

Relativt dyr och tveksamt andrahandsvärde. EGS-växellådan kräver tillvänjning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om