Inte längre en buss för folket
I Sverige kallades den för folkabuss och blev alla minibussars urmoder. Med usla köregenskaper och krocksäkerhet som en pappkartong tog den världen med storm. Nu är den femte generationen här- säker och fyrhjulsdriven.
Foto: Volkswagen Group
Provbilen är sjusitsig, fyrhjulsdriven, försedd med en nyutvecklad dieselmotor på 180 hästkrafter och en sjustegad DSG-växellåda. Pris: 419 000 kronor!! Billigaste versionen kostar nästan 304 000 kronor men då får du bara en 115-hästars bensinmotor, framhjulsdrivning och manuell växellåda.VW Multivan kan alltså inte längre kallas folkabuss eftersom vanligt folk inte har råd att köpa den. Rullar den inte i tjänst som taxi, skolskjuts eller som färdtjänstbuss så körs den i någon annan verksamhet. Privata ägare kommer in först i andra eller tredje led.Det går att beställa bilen med 40 centimeter längre axelavstånd och det går att beställa den i ett enklare utförande - fast då står det Caravelle på bakluckan. Som lastbil heter bilen Transporter.
Fakta/Volkswagen Multivan TDI 4Motion
BETYG: 3 av 5 RESULTAT: 38 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10Tjänstevikt (kg) 2 181Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 500/750Drivning 4x4Växlar DSG 7Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/dieselMaxlast (kg) 819PRESTANDA 6 av 8Effekt (hk) 180Vridmoment (Nm/varv) 400/1 5000-100 km/t på (sek) 12,1Vändcirkel (m) 11,9KOMFORT 9 av 10Fällbart ryggstöd bak Ja (beroende på inredning)Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 5 800 (utan säten bakom föraren)Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET 7 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 4Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 208Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,9
EKONOMI 6 av 8Pris på gatan (kr) 419 000Skatt (kr) 6 237Serviceintervaller (mil/år) flexibelt intervallGarantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 423Strålkastare (kr, komplett) 2 418+ PLUSStark och snål motor. Suverän växellåda. Rymlig. Bra andrahandsvärde.- MINUSKrockgardiner bak kostar extra. Tunga säten begränsar flexibiliteten.Tre vassa konkurrenter:
Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
317 000 kronor.7-sitsig. Enbart framhjulsdriven. Automatlåda standard.
Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI379 000 kronor.8-sitsig. Kan kombineras med 4x4. Minst busskänsla.
Renault Trafic 2,5 dCi334 400 kronor.9-sitsig. Robotiserad växellåda. Enbart framhjulsdriven.
BETYG: 3 av 5 RESULTAT: 38 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10Tjänstevikt (kg) 2 181Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 500/750Drivning 4x4Växlar DSG 7Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/dieselMaxlast (kg) 819PRESTANDA 6 av 8Effekt (hk) 180Vridmoment (Nm/varv) 400/1 5000-100 km/t på (sek) 12,1Vändcirkel (m) 11,9KOMFORT 9 av 10Fällbart ryggstöd bak Ja (beroende på inredning)Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 5 800 (utan säten bakom föraren)Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET 7 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 4Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 208Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,9
EKONOMI 6 av 8Pris på gatan (kr) 419 000Skatt (kr) 6 237Serviceintervaller (mil/år) flexibelt intervallGarantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 423Strålkastare (kr, komplett) 2 418+ PLUSStark och snål motor. Suverän växellåda. Rymlig. Bra andrahandsvärde.- MINUSKrockgardiner bak kostar extra. Tunga säten begränsar flexibiliteten.Tre vassa konkurrenter:
Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
317 000 kronor.7-sitsig. Enbart framhjulsdriven. Automatlåda standard.
Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI379 000 kronor.8-sitsig. Kan kombineras med 4x4. Minst busskänsla.
Renault Trafic 2,5 dCi334 400 kronor.9-sitsig. Robotiserad växellåda. Enbart framhjulsdriven.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!