Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte längre en buss för folket

I Sverige kallades den för folkabuss och blev alla minibussars urmoder. Med usla köregenskaper och krocksäkerhet som en pappkartong tog den världen med storm. Nu är den femte generationen här- säker och fyrhjulsdriven.

Foto: Volkswagen Group

Stockholm (TT Spektra)2010-05-24 09:54
Egentligen var det holländaren Ben Pon som kom på idén till folkabussen. Som VW-importör var han på fabriksbesök i Wolfsburg strax efter krigsslutet när han av en tillfällighet fick han se en ombyggd Type 1 som transporterade bildelar på fabriksområdet. Det märkliga ekipaget fick honom att åka hem och göra en ritning på det som några år senare skulle bli den legendariska VW Type 2 Kleinbus.Type 2 fick precis som Type 1 en luftkyld boxermotor i rumpan och drivning på bakhjulen. Skyddet framför föraren och framsätespassageraren bestod av en tunn plåtvägg.Trots livsfarliga köregenskaper och obefintlig krocksäkerhet blev den lilla bussen en braksuccé. Trots att det gått nästan precis 60 år sedan debuten har vi nu bara nått till generation fem. Eller T5, som det heter på VW-språk. Varje upplaga har således levt i mer än ett decennium.Och även om köparen faktiskt måste betala 4 100 kronor extra för att få krockgardiner till de två bakre stolsraderna så är säkerhetsstandarden hos den nya VW-bussen svindlande överlägsen 1950-talets konservburksliknande skapelse. Köregenskaperna är inte riktigt i nivå med en vanlig personbil, i alla fall inte när det blir lite kurvigt, men du åker mycket tryggt och stabilt. Och har utmärkt överblick från den lite upphöjda positionen. För storfamiljen är det här förstås en dröm. Om det inte vore för priset.Inte en buss för folket
Provbilen är sjusitsig, fyrhjulsdriven, försedd med en nyutvecklad dieselmotor på 180 hästkrafter och en sjustegad DSG-växellåda. Pris: 419 000 kronor!! Billigaste versionen kostar nästan 304 000 kronor men då får du bara en 115-hästars bensinmotor, framhjulsdrivning och manuell växellåda.VW Multivan kan alltså inte längre kallas folkabuss eftersom vanligt folk inte har råd att köpa den. Rullar den inte i tjänst som taxi, skolskjuts eller som färdtjänstbuss så körs den i någon annan verksamhet. Privata ägare kommer in först i andra eller tredje led.Det går att beställa bilen med 40 centimeter längre axelavstånd och det går att beställa den i ett enklare utförande - fast då står det Caravelle på bakluckan. Som lastbil heter bilen Transporter.
Fakta/Volkswagen Multivan TDI 4Motion
BETYG: 3 av 5 RESULTAT: 38 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10Tjänstevikt (kg) 2 181Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 500/750Drivning 4x4Växlar DSG 7Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/dieselMaxlast (kg) 819PRESTANDA 6 av 8Effekt (hk) 180Vridmoment (Nm/varv) 400/1 5000-100 km/t på (sek) 12,1Vändcirkel (m) 11,9KOMFORT 9 av 10Fällbart ryggstöd bak Ja (beroende på inredning)Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 5 800 (utan säten bakom föraren)Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET
7 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 4Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 208Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,9
EKONOMI
6 av 8Pris på gatan (kr) 419 000Skatt (kr) 6 237Serviceintervaller (mil/år) flexibelt intervallGarantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 423Strålkastare (kr, komplett) 2 418+ PLUSStark och snål motor. Suverän växellåda. Rymlig. Bra andrahandsvärde.- MINUSKrockgardiner bak kostar extra. Tunga säten begränsar flexibiliteten.Tre vassa konkurrenter:
Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

317 000 kronor.7-sitsig. Enbart framhjulsdriven. Automatlåda standard.

Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI
379 000 kronor.8-sitsig. Kan kombineras med 4x4. Minst busskänsla.

Renault Trafic 2,5 dCi
334 400 kronor.9-sitsig. Robotiserad växellåda. Enbart framhjulsdriven.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om