Ingen räddare i nöden
Det här är ju ingalunda den bil som ska rädda Saab och den kommer heller inte att bli samma säljsuccé som XC70 blev för Volvo. Av den enkla anledningen att Saab är för sent ute och att 9-3X är gammal redan från start. Fördelen är å andra sidan att det är en väl beprövad bil. Dessutom roligare än Volvo att köra.
Saab 9-3X lär inte bli någon storsäljare men väl en livsuppehållande injektion i väntan på den slutliga räddningen för bilbyggarna i Trollhättan. Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Vi som haft möjlighet att följa Saabs utveckling under flera decennier vet att det fortfarande finns duktiga bilbyggare i Trollhättan, även om chassigeniet Magnus Roland och motorsnillet Per Gillbrandt lämnade skutan när kommandobryggan flyttades till Detroit.Så visst är Saab 9-3X en bra bil även om den är baserad på redan nedlagda Opel Vectra. Och det är inte bara startnyckelns placering mellan framstolarna som ger den rätta känslan, så man förtränger lätt de eländiga halvsyskonen 9-2X och 9-7X.På vägen upplevs den som en äkta Saab, om än lite mjukare i hullet på grund av längre fjädringsväg. Utanför vägen fungerar Haldex-fyrhjulsdrivningen utmärkt men något annat som ökar framkomligheten, exempelvis lågväxel, start-i-backe- eller down hill-funktion erbjuds inte.Törstig på sprit
På plats bakom ratten letar jag förtvivlat efter något som skiljer 9-3X från en vanlig Saab 9-3 Sportcombi, åtminstone någon liten extra finess, men hittar ingenting. Gissar att räknenissarna borta i Detroit varit framme med rödpennan. Å andra sidan kostar X-versionen bara några tusenlappar mer än en likvärdig 9-3 Sportcombi, som ju också går att få fyrhjulsdriven. Det är väl helt enkelt vad de extra plastbitarna runt om och det modifierade chassiet kostar.Provbilen har en etanolmotor på 210 hästkrafter som inte bara kräver täta besök på verkstaden för service utan också täta besök på macken. Under 1,3 liter milen kommer jag aldrig (den officiella förbrukningssiffran på 0,83 gäller bara om bilen tankas med bensin). 9-3X går även att få med italiensk dieselmotor, men då driver bilen enbart med framhjulen.Storleksmässigt bör Saab 9-3X jämföras med främst Skoda Octavia Scout - Volvo XC70 och Audi A4 Allroad är både större och dyrare. Och eftersom Scout har exakt samma Haldex-system plus en modernare motor, och är drygt 70 000 kronor billigare, så krävs det rejält blågula glasögon för att välja svensken. Fast i dessa tider är det kanske just sådana glasögon man bör ha?