Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen räddare i nöden

Det här är ju ingalunda den bil som ska rädda Saab och den kommer heller inte att bli samma säljsuccé som XC70 blev för Volvo. Av den enkla anledningen att Saab är för sent ute och att 9-3X är gammal redan från start. Fördelen är å andra sidan att det är en väl beprövad bil. Dessutom roligare än Volvo att köra.

Saab 9-3X lär inte bli någon storsäljare men väl en livsuppehållande injektion i väntan på den slutliga räddningen för bilbyggarna i Trollhättan. Foto: Rolf Gildenlöw

Saab 9-3X lär inte bli någon storsäljare men väl en livsuppehållande injektion i väntan på den slutliga räddningen för bilbyggarna i Trollhättan. Foto: Rolf Gildenlöw

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2009-10-14 03:00
När Volvo introducerade sin fyrhjulsdrivna XC70 för snart ett decennium sedan, med förhöjd markfrigång och lite extra plast- och plåtbitar, så blev det en försäljningssuccé som inte gubbarna på Hisingen hade kunnat ana. Trots att fyrhjulsdrivningssystemet de första åren var uselt och byggkvaliteten rent miserabel.När Saab några år senare försökte rida på Volvos framgångsvåg med hjälp av samma ingredienser inympade i en 9-3 Sportcombi blev det tummen ner från moderbolaget i Detroit. Först nu, när GM släpper greppet, kommer bilen ut på marknaden. Lagom till att modellserien sjunger på sista versen. Trösten för kunden är förstås en väl beprövad bil utan en massa barnsjukdomar.Äkta Saab-känsla
Vi som haft möjlighet att följa Saabs utveckling under flera decennier vet att det fortfarande finns duktiga bilbyggare i Trollhättan, även om chassigeniet Magnus Roland och motorsnillet Per Gillbrandt lämnade skutan när kommandobryggan flyttades till Detroit.Så visst är Saab 9-3X en bra bil även om den är baserad på redan nedlagda Opel Vectra. Och det är inte bara startnyckelns placering mellan framstolarna som ger den rätta känslan, så man förtränger lätt de eländiga halvsyskonen 9-2X och 9-7X.På vägen upplevs den som en äkta Saab, om än lite mjukare i hullet på grund av längre fjädringsväg. Utanför vägen fungerar Haldex-fyrhjulsdrivningen utmärkt men något annat som ökar framkomligheten, exempelvis lågväxel, start-i-backe- eller down hill-funktion erbjuds inte.Törstig på sprit
På plats bakom ratten letar jag förtvivlat efter något som skiljer 9-3X från en vanlig Saab 9-3 Sportcombi, åtminstone någon liten extra finess, men hittar ingenting. Gissar att räknenissarna borta i Detroit varit framme med rödpennan. Å andra sidan kostar X-versionen bara några tusenlappar mer än en likvärdig 9-3 Sportcombi, som ju också går att få fyrhjulsdriven. Det är väl helt enkelt vad de extra plastbitarna runt om och det modifierade chassiet kostar.Provbilen har en etanolmotor på 210 hästkrafter som inte bara kräver täta besök på verkstaden för service utan också täta besök på macken. Under 1,3 liter milen kommer jag aldrig (den officiella förbrukningssiffran på 0,83 gäller bara om bilen tankas med bensin). 9-3X går även att få med italiensk dieselmotor, men då driver bilen enbart med framhjulen.Storleksmässigt bör Saab 9-3X jämföras med främst Skoda Octavia Scout - Volvo XC70 och Audi A4 Allroad är både större och dyrare. Och eftersom Scout har exakt samma Haldex-system plus en modernare motor, och är drygt 70 000 kronor billigare, så krävs det rejält blågula glasögon för att välja svensken. Fast i dessa tider är det kanske just sådana glasögon man bör ha?
BETYG: 4 av 5 fyrarRESULTAT: 41 av 50 poängALLMÄNT: 8 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 630Max släpvagnsvikt (kg) 1 600Drivning FyrhjulsdrivningVäxlar M6Cylindrar/volym (cm3) 4/1 998Maxlast (kg) 460PRESTANDA: 9 av 10 poängEffekt (hk) 210Vridmoment (Nm/varv) 300/2 500CO2 (g/km) 1990-100 km/t på (sek) 8,4Vändcirkel (m) 11,7KOMFORT: 9 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 477/1 331Luftkonditionering ACCStyrservo HydrauliskSÄKERHET: 8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI: 7 av 10 poängPris på gatan (kr) 319 900Skatt (kr) 1 710Bränsleförbrukning (l/mil) 0,83 (bensin)Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/10RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 095Strålkastarglas/insats (kr) 7 681 (xenon)+ PLUSImponerande prestanda. Utmärkta köregenskaper och bra komfort.- MINUSSkyhög bränsleförbrukning (med E85). Andrahandsvärdet är beroende av företagets framtid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om