I sista stund!
Snålare och miljövänligare bilar förväntas bli räddningen för Volvo. Men den nya Drive-serien lär inte rädda så värst många jobb i Sverige - bilarna byggs ju i Belgien och motorerna är franska. Men kombinationen är perfekt och ger svensk miljöbilsstämpel. I sista stund.
Volvo är alltså sent ute. Drive-serien kommer ut i handeln lagom som både miljöbilspremien och förmånerna i övrigt tas bort.Men räkna med att de just nu relativt låga priserna på bensin och diesel snart skenar iväg igen och då kommer det att kännas rätt behagligt att kunna åka 115 mil på en full tank. Medelförbrukningen är nämligen 0,45 liter milen och följer du som förare växlingsindikatorns anvisningar på instrumentpanelen så går det att hålla sig kring 0,45-0,47 liter.En sjätte växel hade möjligen kunnat få ner förbrukningen lite till, men det hade också inneburit mera vikt och mera ryckande i växelspaken. När kommer den elektroniskt styrda växellådan med dubbelkoppling?Sämre dragare
Priset för V50 Drive är exakt detsamma som för vanliga V50 med identisk 1,6-litersdiesel, så valet borde ju vara enkelt. Varför ens sälja en bil som drar 0,50 liter milen i stället för 0,45? Jo, det finns en väsentlig skillnad mellan de två. Drive-modellen får bara ha 800 kg på dragkroken! Det är 500 kg mindre än vanliga 1,6D.Utseendemässigt är det främst de aerodynamiskt anpassade fälgarna som utmärker V50 Drive. Att det också sitter lättrullande däck på dem tänker nog ingen på och inte syns det att markfrigången är tio millimeter mindre eller att 70 procent av grillens luftintag är igentäppta för att minska turbulensen i motorrummet. Och eftersom motorn är så stark på låga varv lider i alla fall inte jag av att växlingsstegen är längre mellan trean, fyran och femman.Det finns massor av miljöbilskunnande i Göteborg som hållits inlåst av makthavarna i Detroit. Det är dessa gubbar som nu tvingas stå inför den amerikanska kongressen och skämmas. Inser de kanske nu också att det är dags att släppa sina svenska fångar loss. Det är ju snart vår!
Fakta/Volvo V50 1,6 DriveMotor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 560 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 240 Nm vid 1 750 varv/min.Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, individuell hjulupphängning bak med multilink och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.Mått och vikter: Längd 452, bredd 177, höjd 150, axelavstånd 264 cm. Tjänstevikt 1 393 kg, totalvikt 1 900 kg, bagagevolym 776-1 772 liter, släpvagnsvikt 800 kg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!