Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hybrid med

Den ser nästan ut som en kopia av huvudkonkurrenten Toyota Prius, men under skalet är nya Honda Insight en betydligt enklare hybridbil. Även betydligt billigare. Den kan exempelvis aldrig köras enbart på el och drar således även mer bensin än Prius. Faktum är att den också drar mer bensin än den tio år gamla föregångaren.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2010-09-29 03:00
Nu ska det genast sägas att nya Honda Insight, som lanserades i fjol, är en både större och komfortablare bil än den lite udda hybrid som Honda gav samma namn för tio år sen. Den påminde mer om en sportbil och hade bara plats för två. Det blev heller ingen succé och gissningsvis är det gamla originalet mer eftertraktat i dag än det var då. Som samlarobjekt.Men den var faktiskt snålare på bränsle. 0,34 liter milen angav fabriken. Dagens Honda Insight kräver en hel deciliter mer per mil, vilket är priset man får betala för fem sittplatser, mera ljudisolering, mera utrustning och - framför allt - mycket mera säkerhet.Men sanningen är ju att allt fler konventionella dieselbilar på marknaden i dag drar mindre bränsle och är mera miljövänliga än Honda Insight.Väsentlig skillnad
Redan på plats bakom ratten märks det att Honda Insight ligger steget efter Toyota Prius. Den flipperspelsliknande instrumentering som dominerar Insight övergav Toyota när det i fjol var dags för tredje generationen Prius.Att köra Honda Insight är precis som att köra en vanlig bil. Bensinmotorn startar och surrar precis som hos vilken bil som helst. Och det går inte att köra ljudlöst, enbart på el, som ju är en del av det exotiska med Prius. Det är den stora och väsentliga skillnaden mellan Prius och Insight: Toyotan är en fullhybrid medan Hondan är en parallellhybrid. Hondas elmotor, som sitter inklämd mellan bensinmotorn och den steglösa växellådan fungerar visserligen som både generator och startmotor men är i övrigt mer en slags hjälpmotor. Honda kallar också systemet för IMA, integrerad motorassistans.Billigare - och dyrare
Nya Insight är, rent tekniskt, tämligen lik den tio år gamla föregångaren. Bensinmotorn har fått en fjärde cylinder och blivit tio hästkrafter starkare (dock faktiskt lite klenare i vridmomentet) och den manuella lådan har bytts mot en steglös transmission. Men elmotorn är i princip densamma och arbetar på samma sätt som tidigare.Tekniken är alltså enklare än den som Toyota utvecklat men Insight är också drygt 40 000 kronor billigare än Prius. Å andra sidan är den drygt 20 000 kronor dyrare än VW Golf TDI Bluemotion som drar 0,41 liter milen och, till skillnad från Insight, även får dra en släpvagn.

BETYG:
3 av 5RESULTAT: 38 av 50ALLMÄNT 7 av 10Tjänstevikt (kg): 1 276Släpvagn ej tillåtenDrivning: FramVäxlar: VariomaticCylindrar/volym/drivmedel: 4/1 339/bensin, elMaxlast (kg): 374
PRESTANDA
6 av 8Effekt (hk): 88+14Vridmoment (Nm/varv): 121+79/4 5000-100 km/t (sek): 12,5Vändcirkel (m): 10,3KOMFORT 8 av 10Fällbart ryggstöd bak: 60/40Ställbar ratt: Höjd/längdBagageutrymme (lådliter): 408/584Luftkonditionering: ACStyrservo: Elektrisk
SÄKERHET
8 av 103-punktsbälte alla platser: JaKrockkuddar/krockgardiner: 8Fästen barnstol: IsofixAntisladdsystem: JaAktiva nackskydd (fram/bak): Ja/NejMILJÖ 4 av 4CO2 (g/km): 105Bränsleförbrukning (l/100 km): 4,6EKONOMI 5 av 8Pris på gatan (kr): 234 900Skatt (kr): 435Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 3/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat): 5 191Strålkastare (kr, komplett): 3 675+ PLUSBilligare än Toyota Prius.- MINUSGår inte att köra på enbart el. Plastig interiör. Får inte dra släp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om