Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Golf utan handikapp

Golf R har mer hästkrafter än vad någon egentligen behöver. Volkswagen har på tjugo år gått från Golf GTI med 129 hästar till dagens värsting med 270 hästar - en teknisk utveckling som väcker frågor.

Förarplatsen är mönstergill och både finish och materialval håller toppklass. Men smakar det så kostar det.Foto: Ashim Hartmann

Förarplatsen är mönstergill och både finish och materialval håller toppklass. Men smakar det så kostar det.Foto: Ashim Hartmann

Foto: Ashim Hartmann

Stockholm (TT Spektra)2011-01-26 03:00

Jämförd med den utrangerade föregångaren, Volkswagen Golf R32, är dagens Golf R både snålare, snabbare och motorstarkare. Med den geniala DSG-växellådan drar den 0,84 liter milen medan R32:an sörplade i sig dryga litern. Även koldioxidutsläppen har minskat från 255 till till 195 gram per kilometer.

0-100 kilometer i timmen går på 5,5 sekunder medan Golf R32 behövde 6,5 sekunder för samma resa.

Det handlar om avancerad downsizing, alltså mindre och effektivare motorer, där Volkswagen hittills varit världsledande men där konkurrenterna nu börjar nafsa dem i hälarna.

Frågan är förstås om de här tekniska landvinningarna ska tas ut i form av mer och mer hästkrafter?

Om VW nöjt sig med samma prestanda i Golf R som i Golf GTI årgång 1990 så hade man nästan kunnat halvera bränsleförbrukningen.

Slipper njurbälte
VW Golf R är alltså en högprestandabil för den som vill ha något alldeles extra till ett alldeles för högt pris, 348 000 kronor. Jämfört med föregångaren R32 är dock den nya bilen ett under av komfort och man slipper använda både njurbälte och hörselskydd.

Systemet för fyrhjulsdrivning kommer från svenska Haldex och styrs elektroniskt för att ge optimal dragkraft. I extrema fall kan nära 100 procent av momentet fördelas till bakhjulen.

Chassiet är sänkt 25 millimeter och fjädring, stötdämpare och krängningshämmare är anpassade till bilens högre prestanda. Liksom bromsarna.

Föraren kan välja mellan chassiinställningarna sport, normal och komfort.

Medan den klassiska GTI-motorn var på 1,8 liter så är R-motorn större - 2,0 liter. Så när VW snackar downsizing så är det förstås 3,2-literssexan i föregångaren R32 man jämför med.

Dämpat utseende
Framstolarna är djupt skålade och man sitter som i ett skruvstäd bakom ratten. Färden är överraskande tyst med tanke på att bilen rullar på jättelika 40-profildäck. Även avgasljudet är nedstämt från sopran till tenor.

Utseendet är också dämpat. Bara en kännare kan se att det här är en värsting. LED-ljusen fram, ett par små R-emblem, en diskret takspoiler och ett par feta avgaspipor bak. Men prestandamässigt är bilen överdådig. Fast jag tyckte likadant om Golf GTI för 20 år sen, så frågan återkommer - går motorutvecklingen åt rätt håll när framstegen främst omvandlas till fler hästkrafter än vad någon egentligen behöver?


BETYG
3 av 5

RESULTAT 36 av 50 poäng

ALLMÄNT 7 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg): 1 620

Max släpvagnsvikt: släp ej tillåtet

Drivning: 4x4 med EDS (elektronisk diffspärr)

Växlar: DSG6

Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 984/bensin

Maxlast (kg): 390

PRESTANDA 8 av 8 poäng

Effekt (hk): 270

Vridmoment (Nm/varv): 350/2 500

0-100 km/t på (sek): 5,5

Vändcirkel (m): 10,9


KOMFORT
7 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak: 60/40

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter): 275-1 230

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk


SÄKERHET
9 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar/krockgardiner: 7

Fästen barnstol: Isofix

Antisladdsystem: Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej

MILJÖ 0 av 4 poäng

CO2 (g/km): 195

Bränsleförbrukning (l/100 km): 8,4

EKONOMI 5 av 8 poäng

Pris på gatan (kr): 348 500

Skatt (kr): 1 845

Serviceintervaller (mil/år): 3 000/1

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat) 8 520

Strålkastare (kr, komplett) 5 123 (xenon)


PLUS

Prestanda och köregenskaper i sportvagnsklass. Hög kvalitetskänsla

MINUS

Dyr. Diskret för den som vill ses och höras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om