Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ger storebror stryk ...

Det här är som att svära i kyrkan, men jag tar risken - det är tamejfan roligare att köra Porsche Cayman än att ratta storebror Carrera. Därför att lillebror har hjärtat på rätta stället.

Foto: Dirk Erat

Stockholm (TT Spektra)2011-07-06 03:00

I en Porsche Cayman sitter alltså det sexcylindriga hjärtat varken där bak eller där fram. Det sitter i mitten! Och just placeringen av kraftkällan gör Cayman till en betydligt mera modern och körglad skapelse än svansmotorsyskonet 911 Carrera. Men så länge 911-entu-siasterna vidhåller att bilkörning är en utmaning som kräver män av det rätta virket så lär Cayman få fortsätta att spela andrafiol.

Fast när det nu kommer en R-version av Cayman, med mera kraft, tuffare chassisättning och strippad utstyrsel så kanske Porsche ändå börjar bädda för ett generationsskifte. För den här bilen klarar ännu mycket mera motoreffekt - bara den slapp ta hänsyn till storebror.

Lättare och snabbare
Jämförd med Porsche Cayman S har 3,4-litersboxern här fått tio extra hästkrafter, totalt 330, samtidigt som bilen bantats 55 kilo. Det ger en vikteffekt på 3,9 kilo per hästkraft.

Fjädringen är kortad 20 millimeter vilket har sänkt bilens tyngdpunkt ungefär lika mycket. För att ytterligare pressa bilen mot vägbanan i höga farter och vid hårda inbromsningar har Cayman R fått en liten vinge på bakluckan.

Provbilen har en sexväxlad manuell transmission men lägg till 35 700 kronor så får du Porsches egenutvecklade och hypersnabba dubbelkopplingsväxellåda. Satsa ytterligare 13 900 kronor på ett Sport Chrono-paket så kommer bilen ännu mer till sin rätt. Där ingår också "launch control" som möjliggör riktiga F1-starter. Du håller bilen med bromspedalen och trampar gasen i botten - motorn väljer själv bästa varvtal och bästa moment - sen släpper du bara bromsen och bilen sticker iväg under maximal acceleration. Då är det kanske bäst att också investera i keramiska bromsar. Kostar bara (!) 91 000 kronor.

Du blir ett med bilen
Du ska helst vara spänstig, inte alltför storvuxen och hyggligt smal om rumpan för att komma i och ur de åtsittande racingstolarna. Det känns nästan som om man klär på sig bilen. Och det är förstås hela idén, att du som förare ska bli ett med din Porsche. Hårdare dämpare, hårdare krängningshämmare och kortare och hårdare fjädring ger i kombination med den perfekta viktfördelningen en nästan ruggigt reaktionssnabb och följsam bil.

Det är svårt att hitta någon riktigt vass konkurrent för samma pengar. Den billigaste 911:an, med samma motor, kostar drygt 150 000 kronor mer. Och den är inte lika kul.

Oj, där svor jag igen!

Tre vassa konkurrenter

Chevrolet C6 Corvette GS
622 250 kr. 437 hk. CO2-utsläpp: 316 gr/km. 6,1-liters V8-motor. Klassisk klumpeduns som med åren fått förfinade köregenskaper. 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Toppfart 300 km/t.

Nissan GT-R
899 000 kr. 485 hk. CO2-utsläpp: 298 gr/km. 3,8-liters V6-motor. Ruskigt snabb och kompetent sportvagn med plats för fyra. 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Toppfart 310 km/t.

Mercedes SL350

894 000 kr. 315 hk. CO2-utsläpp: 272 gr/km. 3,5-liters V6-motor. Eleganten i det här sällskapet som med en knapptryckning kan förvandlas till en cabriolet. 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Toppfart 250 km/t.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om