Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ful, fel och farlig

Den är ful som stryk och fullständigt fel i tiden. Dessutom aggressiv mot sin omgivning. Ändå hinner fabriken inte med att få fram tillräckligt med bilar. BMW X6 är ett tungt bevis för att det är mer känslor än förstånd som ofta styr våra bilköp.

Utmärkt förarplats. Som vanligt när det gäller BMW.

Utmärkt förarplats. Som vanligt när det gäller BMW.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-10-02 12:11

Första gången jag såg BMW X6, på bilsalongen i Detroit i januari, trodde jag det var en konceptbil. Trots att jag visste att en X6-modell var på väg och att det skulle vara en korsning mellan en suv och en coupé. Men jag hade samtidigt konceptbilen BMW X Coupé från 2004 års salong i Detroit i minne och det var en betydligt smäckrare och smidigare skapelse.
BMW X6 är längre, bredare och på alla sätt fetare än X5 trots att chassiarkitekturen är nära nog densamma och båda byggs i Bayerische Motoren Werkes fabrik i Spartanburg. Som inte alls ligger i Tyskland utan i South Carolina i USA.
Och det är också i USA X6 har flest köpare. Fler än det finns bilar, faktiskt. Där byter man just nu ner sig i storlek för att spara bensin och jämfört med en Chevrolet Suburban eller Cadillac Escalade är BMW X6 förstås rena småbilen.


På den här sidan Atlanten är det här dock en koloss, om än inte på lerfötter så i alla fall på jättefötter. Provbilen har 20-tumshjul med bakdäck i dimensionen 315/35. Rena racingdäcken, alltså, så glöm terrängkörningen. Men se upp för vattenplaning. I bland känns det som om bilen drabbas av vattenplaning även på sommartorr väg. Däcken är nämligen så breda att ekipaget vandrar fram och tillbaka i spårbildningen efter förra vinterns dubbar.
Men även om bilen är stor på utsidan så är den rätt trång på insidan med plats för bara fyra åkande. Som får passa snyggbyxor och långklänningar när de ska ta sig i och ur. Och bilen rymmer inte mer bagage än en Skoda Octavia.
BMW X6 finns med fyra motoralternativ, två bensinmatade (30i och 50i) och två dieslar (30d och 35d). Ingen kostar under halvmiljonen och ingen väger under två ton.

Den sexcylindriga dieseln i provbilen är vrålstark och ingen kan som BMW vrida så mycket kraft ur varje centiliter bränsle. Det är inte alls svårt att hålla fabrikens förbrukningssiffror på 0,83 liter milen. Men tänk om motorgubbarna (för det måste vara gubbar) skruvat ner effekten och i stället omvandlat den till ännu lägre förbrukning - för vem behöver 286 hästar och nästan 600 newtonmeter? Om han eller hon nu inte har för avsikt att koppla en plog till bilen för att ersätta gårdens traktor. Vilket ju ändå stupar på de idiotiska däcken.
Jag har svårt att se vad man ska med en sån här bil till över huvud taget, om det inte bara är för att synas och imponera på grannen. Det funkar dessutom inte längre i Sverige. Man får ju snarare skämmas för att man köpt sig en miljövidrig bil som inte är bra på någonting.
X6 är inte krocktestad i Europa men både BMW X3 och X5 fick bottenbetyg för sitt skydd av fotgängare. X6 ser inte ett dugg snällare ut.
BMW bygger bilar i världsklass men den här gagnar inte märkets anseende. Inte i Europa i alla fall. Så välj i stället en mer begåvad BMW, byggd i München.

Fakta/BMW X6 xDrive 35d
Motor: Rak 6-cylindrig längsmonterad dieselmotor med common rail, 2 993 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Dubbla turbo. Effekt 286 hk (210 kW) vid 4 400 varv/min, vridmoment 580 Nm vid 1 750 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar och skruvfädrar. Individuell bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 488, bredd 199, höjd 169, axelavstånd 293. Tjänstevikt 2 190 kg. Totalvikt 2 760 kg. Bagagevolym 570 liter. Släpvagnsvikt 2 700 kg.
Pris: 553 000 kronor
Bränsleförbrukning: 8,3 l/100 km
Utsläpp CO2: 220
EKONOMI ++ Dyr i inköp och dyr att äga. Tveksamt andrahandsvärde.
SÄKERHET +++ Ej krocktestad av Euro NCAP.
KOMFORT ++++ I toppklass, men trång. Stötig med superlåga däck.
KÖREGENSKAPER ++++ Sportig touch men ruskigt spårkänslig med 20-tumshjul.
MILJÖ ++ Relativt bränslesnål för sin storlek men långt ifrån miljöbil.
HELHETSBETYG +++
Konkurrenter i klassen: Audi Q7, Volkswagen Touareg, Subaru Tribeca, Porsche Cayenne

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om