Fräck design och snål som få
Mycket snålare och miljövänligare än så här går det knappast att åka med en förbränningsmotor under huven. Seat Ibiza Ecomotive är så effektivt miljöbantad att det till och med försvunnit en cylinder ur maskinrummet. Det blir lite knattrigt och lite segt men du behöver bara tanka en gång i månaden.
Hyundai i20 1,4 CRDi Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Den lite gammalmodiga motorn med bara tre cylindrar och sex ventiler är förvånansvärt snål och i kombination med lite allmän trimning av luft- och rullmotstånd (grillen är exempelvis helt igensatt) ger det en låg förbrukning vid i princip all typ av körning. Man behöver inte direkt snålköra. Det går heller inte att piska den till någon sportigare körning även om Ibiza är en riktigt körglad bil, tekniskt sett identisk med nya VW Polo och kommande Audi A1.Säkerhet kostar extra
Dessutom ser den fräck ut, designad av Luc Donckervolke, mannen som ritade Lamborghini Gallardo. Ibiza finns förstås också med en rad mer kompetenta motoralternativ, bland annat en 90-hästars modern commonrail-diesel, som visserligen inte är lika snål som Ecomotive men ändå klarar den svenska miljöbilsgränsen. Dessutom 4 000 kronor billigare än provbilen.En gång i tiden ägdes spanska Seat av Fiat och bilarna som producerades var torftigt maskerade lågbudgetversioner av olika Fiatmodeller. Numera ingår Seat i Volkswagen och det mesta under skalet är således tyskt. Bakom ratten i nya Ibiza är det också väldigt mycket VW-känsla. Snyggt, prydligt och funktionellt. Dessutom sitter man bra.Svenskarna har i alla år varit lite skeptiska till Seat och märket har också kommit dåligt ut i diverse kundundersökningar, men längre söderut i Europa är just Ibiza en storsäljare och även Seats viktigaste modell.Ibiza är välutrustad redan i sitt enklaste utförande, med bland annat starthjälp i backe, larm, däcktryckssensor och fjärrstyrt centrallås. Även antispinn och antisladd är standard. Men det är riktigt korkat att ta extra betalt för krockgardiner. Sådant ska inte gå att välja bort.
BETYG: 3 av 5 fyrarRESULTAT: 38 av 50 poäng
ALLMÄNT: 8 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 165Max släpvagnsvikt (kg) 1 000Drivning FramVäxlar M5Cylindrar/volym (cm3) 3/1 422Maxlast (kg) 426PRESTANDA: 8 av 10 poängEffekt (hk) 80Vridmoment (Nm/varv) 195/1 800CO2 (g/km) 980-100 km/t på (sek) 12,9Vändcirkel (m) 10,5KOMFORT: 7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 292/952Luftkonditionering ExtrautrustningStyrservo ElektrohydrauliskSÄKERHET: 7 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 4Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin ExtrautrustningEKONOMI: 8 av 10 poängPris på gatan (kr) 162 900Skatt (kr) 1 134Bränsleförbrukning (l/mil) 0,37Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 2 172Strålkastarglas/insats (kr) 1 259 (komplett)
PLUSMycket låg förbrukning och låga utsläpp. Miljöbilsklassad.MINUSSäkerhet kostar extra. Tveksamt andrahandsvärde.
ALLMÄNT: 8 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 165Max släpvagnsvikt (kg) 1 000Drivning FramVäxlar M5Cylindrar/volym (cm3) 3/1 422Maxlast (kg) 426PRESTANDA: 8 av 10 poängEffekt (hk) 80Vridmoment (Nm/varv) 195/1 800CO2 (g/km) 980-100 km/t på (sek) 12,9Vändcirkel (m) 10,5KOMFORT: 7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 292/952Luftkonditionering ExtrautrustningStyrservo ElektrohydrauliskSÄKERHET: 7 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 4Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin ExtrautrustningEKONOMI: 8 av 10 poängPris på gatan (kr) 162 900Skatt (kr) 1 134Bränsleförbrukning (l/mil) 0,37Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 2 172Strålkastarglas/insats (kr) 1 259 (komplett)
PLUSMycket låg förbrukning och låga utsläpp. Miljöbilsklassad.MINUSSäkerhet kostar extra. Tveksamt andrahandsvärde.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!