Elbilen som kan laddas direkt i väggkontakten hemma i garaget ska du kunna köpa om två år, lovar General Motors. I bästa fall kan en sån bil köras i sju-åtta mil. Sen krävs det en konventionell förbränningsmotor för att komma vidare. Om man inte gör som Ford - ersätter den stinkande motorn med ett paket bränsleceller som omvandlar vätgas till elektricitet, som i sin tur driver bilens elmotorer.
Just nu rullar en sån bil i tyska Aachen, där Ford Motor Company har sitt europeiska utvecklingscenter. Jag körde den under sträng övervakning av Sabina Flanz, som är ansvarig för Fords forskning kring bränslecelltekniken.
Full kraft direktFord Edge är en medelstor crossover som säljs i USA sen ett par år tillbaka och till vardags har en bensindriven V6-motor på 268 hästkrafter. Med den bestyckningen slickar bilen i bästa fall i sig en liter milen. Vanligtvis mer.
I den här prototypen är det jämförelsevis tomt under motorhuven. Där sitter bara lite rör och slangar, en luftrenare och en väl plomberad låda med texten Hyseries Drive. Därifrån styrs de 220 bränsleceller som sitter i två rader under bilens golv. Deras uppgift är att omvandla vätgas till elektricitet. Där normalt kardantunneln sitter har man placerat högtryckstanken med komprimerad vätgas som räcker till drygt 32 mils körning.
Strömmen från bränslecellerna driver två elmotorer, en fram och en bak, som ger 176 hästkrafter och hela 460 Nm. Och finessen med elmotorer är att de till skillnad från förbränningsmotorer ger full effekt och maximalt vridmoment redan från start. Det behövs alltså inte någon växellåda. I alla fall så länge man nöjer sig med en toppfart på 140 km/tim.
Ljudlös men dyrFords Edge bränslecellbil är försedd med en uppsättning lithium-jon-batterier som kan lagra ström för fyra mils körning. Till skillnad från exempelvis Hondas bränslecellbil, som jag provkörde i fjol, kan de här batterierna laddas i en vanlig väggkontakt. På jobbet om dagarna och hemma i garaget över natten. Den som inte behöver köra mer än 4-6 mil om dagen kan i princip klara sig helt och hållet på hushållsström. Då kommer ingenting ur avgasröret. När bränslecellsystemet går igång alstras bara vattenånga.
Hur är den då att köra? Precis som en vanlig bil! Fullständigt odramatiskt. Den stora skillnaden är att den är helt ljudlös.
Så långt är allt nästan för bra för att vara sant. Men vätgas då, var tankar man sånt? Och prislappen? Vem har råd med att köra så här miljövänligt?
- Ge oss tio år till, säger Fords Sabine Flanz. För att bygga ett distributionsnät och för att få ner kostnaderna.
Hon ser egentligen bara en sak som nu kan försena den här tekniken ytterligare - kraftigt sjunkande bensinpriser.
Motor: Seriehybrid med dubbla elektriska synkronmotorer. Effekt 176 hk (130 kW) från start, vridmoment 460 Nm från start. Ballard Halo bränsleceller, effekt 40 kW. Lithium ion batterier 336 volt. Laddningsbara 110-230 volt.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framvagn med fjäderben, bakhjulsupphängning med multilänk, kuggstångsstyrning med el-servo, regenererande skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 482, bredd 193, höjd 170, axelavstånd 283 cm. Tjänstevikt 2 345 kg. Maxlast ej fastställd. Bagagerum ej uppmätt. Släpvagnsvikt ej fastställd.
Pris: ej fastställt
Bränsleförbrukning: ca 2,8-5,7 liter/mil (vätgas)
Utsläpp CO2: 0
EKONOMI +++ Ohyggligt dyr teknik. Än så länge.
SÄKERHET ++++ Inte krocktestad i hybridutförande.
KOMFORT +++++ Ljudlös. Typiskt amerikansk chassisättning.
KÖREGENSKAPER +++ Råstark på alla varv. Sävlig styrning.
MILJÖ +++++ Bara en bil med motorstopp är miljövänligare.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen: Finns inga.