Förra året klunkade vi i oss 188 miljoner liter vin från Systembolaget. Merparten av dessa miljoner var förpackade i låda och pappförpackning. Nära 65 procent, vilket är all time high.
Av de 50 mest sålda vinerna var alla boxvin, utom det populära mousserande vinet Chapel Hill Sparkling Chardonnay som hamnade på 45:e plats. Glädjande är dock att benägenheten att köpa lite exklusivare viner, över 100 kronor, också ökat under senare år. Trenden är tydlig: vin i pappförpackning till vardags och dyrare vin om det ska firas lite extra.
Uselt i topp
Överlägset mest sålde det billiga sydafrikanska rödvinet Umbala förra året. Det puttade ner föregående års mest säljande Foot of Africa Chenin Blanc till andraplatsen. Båda dessa ger helt okej valuta för pengarna. Mer svårförståeligt är att riktigt simpla Castillo de Gredos Blanco ligger på femte plats och den nästan lika usla röda varianten på sjunde. Men där handlar det väl främst om priset, inte smaken.
Rus per krona
På ölfronten intet nytt skulle man kunna säga. För även om intresset för mer exklusiva, välhumlade ölsorter ökat, liksom utbudet, så syns det inte i bolagets statistik. Där dominerar i stort sett 50 olika varianter av standardiserad "Stor Stark", med många "uppspritade" extra starka fylleöl.
Vattniga, klent humlade, lågprisölet Sofiero Original säljer ohotat mest, nästan dubbelt så mycket som tvåan, den betydligt godare Mariestads.
På spritsidan är svensken tämligen konservativ, även om vi också dricker mest maltwhisky per capita. Endast en nyhet har tagit sig in bland de 50 storsäljarna, nämligen Bacardi Mojito Classic, på 43:e plats. Explorer Vodka tronar på försäljningstoppen, med Lord Calvert i hasorna.