Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Favorit i repris

Det är inte så länge sen vi fnyste åt koreanska bilar. Hyundai Santa Fe blev något av en murbräcka när den kom till Sverige för nio år sen. Plötsligt var märket accepterat och Santa Fe blev landets mest sålda suv. Nu kommer en ny uppgraderad version från världens fjärde största biltillverkare.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)2009-12-23 03:00
Precis så är det - sydkoreanska Hyundai-Kia AG gick i fjol om Ford Motor Company på listan över världens största biltillverkare. Nu är bara Toyota, GM och Volkswagen större. Enbart under första halvåret 2009 producerade man över två miljoner bilar.2006 kom dagens modell av Santa Fe och den uppdaterade version som nu rullar in hos handlarna är väldigt diskret förnyad på utsidan (ny grill och nya baklyktor) men under skalet har det hänt desto mer. Både bensin- och dieselmotorerna är helt nya. Liksom växellådorna.Mycket snålare
Bensinmotorn på 2,4 liter ger 174 hästkrafter och är betydligt mer energieffektiv än den V6-maskin som tidigare erbjöds, men bästa alternativet är förstås den råstarka 2,2-litersdieseln på hela 197 hästar. Det är den motor som sitter i provbilen. Snål, tyst och nästan helt vibrationsfri. 140 miljoner euro har Hyundai investerat för att få fram den här motorn.En del av förklaringen till att den arbetar så effektivt är det elektroniskt styrda turboaggregatet med variabel turbingeometri. Och så de nya sexstegade växellådorna, förstås. En mer kompakt momentomvandlare gör den nya automatlådan till marknadens lättaste. Den har faktiskt 62 komponenter färre än den tidigare femväxlade automaten.Men fortfarande är Hyundai Santa Fe omkring 100 kilo tyngre än tvillingen Kia Sorento, vilket vittnar om att den sistnämnde är utvecklad några år senare än Santa Fe.Inte krocktestad
I kombination med automatlådan finns en funktion som med röd, vit eller grön indikering hjälper föraren att köra ekonomiskt. Den manuella växellådan har en växlingsindikator som börjar blinka upp eller ner vid optimal växlingspunkt.Provbilen är extrautrustad med automat och behöver 0,72 liter milen medan den som väljer att växla själv kommer undan med 0,68.Nya Santa Fe är ännu inte krocktestad men när modellen misshandlades av Euro Ncap för tre år sen fick den fyra stjärnor och stämplades som riktigt elak mot fotgängare.
319 900 kronor.n Syskon med Peugeot 4007 men lite annan prissättning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om