Fartfylld spanjor för omdömesgilla
Med ett stenhårt chassi och 265 hästar är Seat Leon Cupra R nästan som en riktig rallybil. Detta innebär dock att inte bara körkortet utan också rygg- och nackmuskler är i farozonen.
Foto: Rolf Gildenlöw
I anslutning till provkörningen av Cupra R passade jag på att spendera några dagar i syskonbilen VW Golf R. Samma motor, fast med något högre effekt, och i stort sett samma chassisättning. Stenhård, alltså. Fast Golf R är fyrhjulsdriven, 100 kilo tyngre - och nästan 65 000 kronor dyrare!Dessutom är bilarna rätt olika i karaktären; tysk hårdrock mot spansk flamenco.Drivkällan är VW-koncernens direktinsprutade 2,0-litersmotor som används inom hela familjen, från Skoda till Audi, men med olika effektuttag. I R-bilarna överladdas maskinen med turbo, där trycket dessutom har pressats upp till 2,2 bar. Det betyder bland annat att man tvingats att strypa toppfarten på elektronisk väg vid 250 kilometer i timmen.Rabatterad
Det är nu inte bara effekt och vridmoment som ökat hos nya Leon Cupra. Det har även vändradien. De gigantiska hjulen gör att bilen behöver mer svängrum än jättestora Skoda Superb Combi. Och de alstrar buller.Däremot är priset i realiteten sänkt och jag hittar för dagen bara en enda bil som ger ungefär samma prestanda för pengarna - Mazda 3 MPS.Provbilen är extrautrustad med sollucka, navigation, bi-xenonstrålkastare, bluetooth och lite annat godis till det jämförelsevis överkomliga priset av 35 000 kronor. Den är över huvud taget fördelaktigt prissatt eftersom fabriken rabatterat Cupra för just den svenska marknaden. För att puffa på den lite tröga försäljningen för Seat.Så för den som är ute efter en rallybil för gatubruk är Seat Leon Cupra ett klipp. Men den med gott omdöme väljer nog en vanlig Leon.
BETYG: 2 av 5 fyrarRESULTAT: 34 av 50 poängALLMÄNT 7 av 10Tjänstevikt (kg) 1 450Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 400/1 400Drivning FramVäxlar M6Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 984/bensinMaxlast (kg) 495PRESTANDA 7 av 8Effekt (hk) 265Vridmoment (Nm/varv) 350/2 5000-100 km/t på (sek) 6,2Vändcirkel (m) 11,8KOMFORT 4 av 10Fällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 341-1 165Luftkonditionering ACCStyrservo Elektromekanisk
SÄKERHET 8 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 6Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 190Bränsleförbrukning (l/100 km) 8,1EKONOMI 6 av 8Pris på gatan (kr) 269 900Skatt (kr) 1 710Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 3 970Strålkastare (kr, komplett) 2 064PLUSÖverdådiga prestanda. Rolig att köra.MINUSNästan lika obekväm som en riktig rallybil. Bullrig. Tveksamt andrahandsvärde.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!